Commissievergaderingen en raadsinformatiebijeenkomsten in mei

Commissievergaderingen

Wij nodigen u van harte uit bij de commissievergaderingen van mei. U kunt de vergadering ook live volgen of achteraf terugkijken via heemskerk.streamovations.nl. De vergaderingen starten om 20.00 uur. In mei zijn de volgende commissievergaderingen:

Commissie Bestuur, Financiën en Economische zaken (BFE), dinsdag 7 mei 2024

Ieder jaar dient de raad haar zienswijzen af te geven over de jaarstukken van de diverse Gemeenschappelijke Regelingen (GR) waar de gemeente Heemskerk aan verbonden is. In de vergadering van mei gaat de commissie in gesprek om hun input over de voorliggende jaarstukken aan het college mee te geven voor de op te stellen zienswijzen. In de commissie en raad van juni 2024 worden de jaarstukken met de opgestelde zienswijze brieven behandeld. Verder worden de volgende onderwerpen behandeld:

• Verlenging woonplaatsvereiste wethouder Zalinyan.
  • Voorstel tot het geven van toestemming voor de achtste wijziging van de ‘Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst IJmond.

Commissie Mens, Maatschappij en Welzijn (MMW), woensdag 8 mei 2024

Naast de gebruikelijke onderwerpen staan er vanavond twee raadsvoorstellen op de agenda. Het eerste gaat over de financiële gevolgen van drie scenario’s voor minimabeleid en schuldhulpverlening. Het college stelt een scenario voor waarin bestaand beleid wordt voortgezet met een inzet op de bekendmaking van het Jeugdfonds Sport en Cultuur, dat ervoor zorgt dat ze binnen het beschikbare budget blijven. De commissie adviseert de raad over deze keuze. Vervolgens wordt het raadsvoorstel zienswijze ‘geen bezwaar’ ontwerpbegroting 2025-2028 en bijdragebesluit 2025 GO Beschermd Wonen besproken.

Commissie Ruimte, Wonen en Klimaat (RWK), donderdag 16 mei 2024

In de commissie RWK wordt het rekenkameronderzoek duurzaamheid in de fysieke sector gepresenteerd, waarna het raadsvoorstel 100%-versie programma energietransitie wordt behandeld. Vervolgens behandelt de commissie het voorstel bestemmingsplan locatie Aldi, waarvoor 31 zienswijzen zijn ingediend. Tot slot adviseert de commissie de raad over het voorstel om de 100 flexwoningen op locatie Tolhek Oost voor een periode van 30 jaar te realiseren.

Inspreken

Wilt u inspreken bij één van deze vergaderingen? Meldt u zich hiervoor uiterlijk om 12.00 uur op de dag van de commissievergadering aan bij de griffie via griffie@heemskerk.nl of via telefoonnummer 14 0251.

Fractievergaderingen

U kunt ook de vergaderingen van de fracties bijwonen. Indien u dit wenst, dan kunt u contact opnemen met de fractievoorzitters.

Raadsinformatiebijeenkomst 14 mei 2024

Op dinsdag 14 mei 2024 start om 20.00 uur in de raadszaal van het gemeentehuis van Heemskerk de raadsinformatiebijeenkomst met de volgende onderwerpen:

• Ontwikkelingen van de Energie-Infrastructuur.
  • Presentatie door het onderzoeksbureau Partners & Pröpper met betrekking tot het onderzoek duurzaamheid in de fysieke sector en de daarvoor aangeboden handreiking.

Tijdens deze informatiebijeenkomst wordt de raad geïnformeerd over de ontwikkelingen in de energie-infrastructuur en wordt er een koppeling gemaakt naar de projecten die lopen om het elektriciteitsnet te verzwaren. Vervolgens wordt de presentatie gegeven over het gebruik van de handreiking bij de beoordeling van het programmaplan Energietransitie. U bent van harte uitgenodigd om bij de informatiebijeenkomst aanwezig te zijn. U kunt de bijeenkomst ook live volgen of achteraf terugkijken via heemskerk.streamovations.nl.

Heeft u vragen over de vergadering, neemt u dan contact op met de griffie via griffie@heemskerk.nl.