Trouwen of geregistreerd partnerschap

Bent u van plan om te gaan trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan? Bel ons via 14 0251 om door te nemen wat u nodig heeft en een afspraak te maken. U kunt online geen datum prikken. Een geregistreerd partnerschap is bijna gelijk aan een huwelijk. U heeft dezelfde rechten als een getrouwd stel. Ook de voorwaarden, kosten en manier van indienen van de aangifte zijn hetzelfde. Overal waar u 'trouwen' leest, kunt u ook 'geregistreerd partnerschap' lezen.

Bel de gemeente

Melding voorgenomen huwelijk/partnerregistratie

Voordat u gaat trouwen doet u officieel een melding van uw voorgenomen huwelijk of partnerschapsregistratie.

• Dit kan bij iedere gemeente, maar de voorkeur heeft dit te doen in de gemeente waar ook het huwelijk voltrokken gaat worden.
  • De melding is gratis.
  • Neem voor de melding een geldig legitimatiebewijs mee.
  • De melding moet ten minste 14 dagen voor de huwelijksdatum plaatsvinden en is maximaal 1 jaar geldig.

Let op: neem voordat u de melding doet eerst telefonisch contact (14 0251) op om alles door te spreken en een afspraak te maken.

Kosten

Variant 1 is gratis, voor varianten 2 en 3 betaalt u kosten. Deze betaalt u in het gemeentehuis met pin of contant.

Overzicht kosten

Getuigen

Voor een huwelijk zijn minimaal 2 en maximaal 4 getuigen nodig. De minimale leeftijd van getuigen is 18 jaar. Deze geeft u op als u de melding van uw voorgenomen huwelijk doet. Tijdens de melding levert u de persoonsgegevens en een kopie van de ID-kaart of paspoort van de getuigen in.

Naamgebruik na het huwelijk

Bij de ondertrouw kunt u aangeven onder welke naam u geregistreerd wilt worden. De opties:

• U houdt allebei uw eigen naam.
  • Eén van u neemt de naam aan van de partner.
  • Eén van u plaatst achter de eigen naam de naam van de partner.
  • Eén van u plaatst achter de naam van de partner de eigen naam.

U kunt het gebruik van uw achternaam veranderen na uw huwelijksvolstrekking. De aanvraag hiervoor doet u online.

Keuzemogelijkheden huwelijksvoltrekking

U kunt (alleen bij variant 3) kiezen uit 4 keuzemogelijkheden van de wijze van huwelijksvoltrekking.

1. Het huwelijk wordt voltrokken door een van de trouwambtenaren van Heemskerk (buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand).
  2. Het huwelijk wordt voltrokken door een trouwambtenaar van Heemskerk en de toespraak wordt gehouden door iemand anders. Dat gaat dan in overleg met de trouwambtenaar.
  3. U kiest iemand die al buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is, maar niet in dienst is in Heemskerk. Deze trouwambtenaar moet dan voor 1 dag benoemd worden. Het volgende is daarvoor nodig:
    • Kopie legitimatiebewijs van de trouwambtenaar.
    • Kopie van de nog geldige benoeming uit de gemeente waar dat heeft plaatsgevonden.
    • Kopie beëdiging bij de rechtbank.
    • De benoeming voor een dag geschiedt door de gemeente.
    • De kosten van de benoeming zijn € 150,75 (2024) bovenop de reguliere kosten.
  4. Een keuze voor iemand (voor 1 dag) die geen buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is. Deze aanvraag moet ten minste 4 maanden voor het huwelijk bij ons binnen zijn. Het volgende is daarvoor nodig:
    • Kopie legitimatiebewijs van deze persoon.
    • Uittreksel uit de basisregistratie persoonsgegevens (BRP).
    • Verklaring omtrent het gedrag
    • De benoeming voor een dag geschiedt door de gemeente. De beëdiging geschiedt door de rechtbank in Haarlem. Daarvoor maakt de gemeente een afspraak bij de rechtbank.
    • De kosten van de benoeming en beëdiging zijn € 301,55 (2024) bovenop de reguliere kosten.
    • Hier is een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van Heemskerk bij aanwezig in een toeziende rol.

Buitenlands huwelijk

Bent u of is uw partner geen Nederlander? En wilt u trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan? Of wilt u uw huwelijk dat gesloten is in het buitenland inschrijven in de Wet Basisregistratie Personen (BRP)? Bel ons via 14 0251 voor meer informatie en het inplannen van een afspraak.