Aangifte levenloos geboren kind

U kunt van uw levenloos geboren kindje een akte van geboorte (levenloos) laten opmaken. Het maakt niet uit na hoeveel weken uw kind levenloos is geboren. Ook niet hoelang dit geleden was. Als u dit wenst wordt de informatie uit de akte ook verwerkt in de Basisregistratie Personen (BRP). Een aanvraag doet u bij de gemeente waar uw kindje levenloos is geboren. Voor een in Heemskerk geboren kindje belt u naar 14 0251. Omdat we specifieke informatie nodig hebben, kunt u dit alleen telefonisch aanvragen.

Dit heeft u nodig

Documenten waaruit blijkt dat uw kind is overleden, zoals:

• Een verklaring van een arts, ziekenhuis of verloskundige.
  • Een overlijdensadvertentie of informatie over de begrafenis of crematie.
  • Heeft u deze informatie niet? Neem dan contact op met bureau burgerlijke stand via telefoonnummer 14 0251 of e-mail burgerlijkestand@heemskerk.nl

Verder moet u meenemen:

• Een geldig identiteitsbewijs van uzelf (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs).
  • Eventueel het trouwboekje zodat uw kind daarin kan worden bijgeschreven.
  • Een schriftelijk verzoek tot registratie in de BRP. Het formulier (pdf, 86 KB) kunt u uitprinten en ingevuld meenemen.

Hoe lang duurt het?

Dat verschilt per situatie. We zoeken eerst uit of er destijds al een akte is opgemaakt. Dat duurt soms een paar dagen en soms een paar weken. Als er nog geen akte is, maken we die daarna voor u op.

Wat u verder nog moet weten

• U kunt de voor- en achternamen van uw kind in de akte laten opnemen.
  • In de akte staan verder de namen van u en uw partner.
  • U kunt uw kind ook laten bijschrijven in uw trouwboekje als u deze heeft.
  • U doet aangifte bij de gemeente waar het kindje levenloos is geboren. Als dit in het ziekenhuis is, doet u aangifte in de gemeente waar het ziekenhuis staat.

Kosten en afspraak maken

Een kopie van de akte kost € 13,40. De akte zelf blijft eigendom van de gemeente. Neem voor het maken van een afspraak telefonisch contact op via 14 0251.