Briefadres aanvragen

Heeft u geen (vast) woonadres? Dan kunt u een briefadres aanvragen. Dat is het adres van een familielid, vriend of kennis met wie u afspreekt dat hij/zij/hen uw post ontvangt. Voor informatie over het aanvragen en het maken van een afspraak voor een briefadres, belt u naar 14 0251. Omdat we specifieke informatie nodig hebben, kunt u dit alleen telefonisch aanvragen.

Voorwaarden

  • U heeft (tijdelijk) geen woonadres.
  • De hoofdbewoner (van het briefadres) is verplicht ervoor te zorgen dat de post u bereikt.
  • Het briefadres is in Nederland.
  • U heeft een duidelijke reden voor de aanvraag.

Meenemen naar afspraak

  • Een geldig legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs, identiteitskaart).
  • Een schriftelijke opgave van de reden waarom u een briefadres nodig heeft.
  • Een ondertekende schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner (briefadresgever).
  • Een kopie van het legitimatiebewijs van de hoofdbewoner (briefadresgever).

Briefadres in een instelling

Als u door omstandigheden in een instelling woont, kunt u in plaats van een woonadres een briefadres kiezen. Daarvan moet u aangifte doen. De categorieën van instellingen zijn:

  • Instellingen op het gebied van kinderbescherming.
  • Instellingen voor gezondheidszorg.
  • Penitentiaire instellingen (strafinrichtingen).

Het permanent bewonen van een recreatiewoning wordt ook aangemerkt als woonadres en is dus geen reden om een briefadres toe te kennen.