Gladheidsbestrijding

In het winterseizoen (van 1 november tot 1 april) bestrijden we gladde wegen en fietspaden in Heemskerk. HVC doet dit voor ons door vooraf met natzout te strooien. Natzout blijft beter aan de weg/het fietspad plakken. Zo gebruiken we minder zout. We kunnen niet elke straat of stoep ijs- en sneeuwvrij houden. U bent zelf verantwoordelijk voor uw weggedrag, óók op de fiets. Het kan bijvoorbeeld op stoepen en bruggen, onderdoorgangen, op- en afritten, galerijen extra glad zijn.

Dit kunt u zelf doen

Met strooizout kunt u uw stoep, op- of uitrit van uw garage of tuinpad schoon en veilig houden. Strooizout is te koop bij de meeste bouwmarkten.

Tips:

• Bij sneeuw is het beter eerst te vegen en daarna – als het nodig is – te strooien.
  • Veeg de sneeuw naar een plek waar niemand er last van heeft.
  • Houd bij het vegen goten en rioolputten vrij van sneeuw.
  • Denk aan het milieu: gebruik niet te veel strooizout.
  • Strooi vooral op plekken waarover gelopen of gereden wordt.
  • Om een dikke ijslaag begaanbaar te maken kunt u beter zand strooien.

Strooiroutes

HVC deelt de strooiroutes in Heemskerk.

Dit doen we niet omdat we keuzes moeten maken. Ook is strooien niet goed voor het milieu. Onze prioriteiten:

• 1e prioriteit: Ijs- en sneeuwvrij houden van de hoofdwegen en doorgaande fietspaden. Het idee hierachter is dat Heemskerk bereikbaar blijft en bevoorraad kan worden en dat het (fiets)verkeer zijn bestemming kan bereiken. De hoofdwegen zijn ook de routes van de hulpdiensten.
  • 2e prioriteit: Daarna zijn de doorgaande wegen, wijkontsluitingswegen, busroutes en bedrijventerreinen aan de beurt.
  • 3e prioriteit: De medische voorzieningen, winkelcentra en zorgcentra.

Strooien voordat het glad wordt

We strooien niet altijd preventief. Op basis van de weersvoorspellingen start HVC zo vroeg mogelijk met strooien. Soms strooien we onnodig of te vroeg of te laat. Dit komt omdat het weer soms snel verandert.