Meldpunt problemen met verhuurders
Heeft u problemen met uw verhuurder of huurwoning in Heemskerk? Bijvoorbeeld als u denkt dat u te veel borg moet betalen of de servicekosten niet kloppen. Of als uw verhuurder u intimideert of discrimineert? Meld dit gratis bij ons via het online formulier.
Sinds 1 juli 2023 is er de Wet goed verhuurderschap. In deze wet staan regels waaraan verhuurders zich moeten houden. U kunt uw verhuurder hierop wijzen. Houdt de verhuurder zich alsnog niet aan de regels? Gebruik het meldpunt.
U kunt een melding doen als u:
- Een particuliere huurwoning huurt. Dit is een huurwoning die geen eigendom is van een woningcorporatie.
- Een particuliere huurwoning zoekt.
- Als buitenlandse werknemer tijdelijk in Nederland woont voor uw werk.
Doe een melding als de verhuurder:
- U discrimineert. De verhuurder mag geen onderscheid maken op grond van ras, geloofsovertuiging, politieke overtuiging, geslacht, nationaliteit, seksuele gerichtheid, burgerlijke staat, handicap of chronische ziekte. Bijvoorbeeld bij het kiezen van nieuwe huurders.
- U intimideert of bang maakt. Bijvoorbeeld door te dreigen het huurcontract te stoppen of u bang te maken met hoge servicekosten.
- Te veel borg vraagt. Dit mag maximaal 2 keer de kale huur zijn.
- Vaag is over de servicekosten. Een huurder moet elk jaar een complete lijst met alle servicekosten geven. Verhuurders mogen niet zomaar kosten als servicekosten rekenen. Meer over servicekosten leest u in het Beleidsboek Servicekosten of in het Wetboek (u er helemaal in wil duiken).
- 2 keer bemiddelingskosten vraagt (bij verhuurbemiddelaars).
- Het huurcontract niet op papier vastlegt. In een huurcontract moeten duidelijke afspraken tussen huurder en verhuurder staan.
- U geen informatie op papier geeft. De verhuurder is verplicht de informatie hieronder aan u door te geven.
- De dingen die u als huurder moet weten over uw rechten en plichten. Dit mag ook in het huurcontract staan.
- Hoe en wanneer u de borg terugkrijgt als het huurcontract stopt. Dit hoeft niet als er geen borg is. De verhuurder geeft aan hoe hoog de borg is.
- De contactgegevens van een plek waar u naar toe kunt bij vragen over het huis.
- De contactgegevens van het meldpunt van de gemeente.
- Ieder jaar een complete lijst van de servicekosten.
Voor verhuurders die verhuren aan buitenlandse werknemers zijn er nog 2 regels:
- De verhuurder legt het huurcontract los van een werkovereenkomst vast.
- De verhuurder geeft informatie aan de huurder in een taal die de buitenlandse werknemer begrijpt. Dit gebeurt op papier.
Goed om te weten
- Een melding doen kan anoniem. Alleen kunnen we u dan niet laten weten wat we met uw melding doen. Ook kunnen we u geen extra vragen over uw melding stellen.
- Ook woningcorporaties moeten zich aan de regels houden. Huurt u van een woningcorporatie? Klachten bespreekt u direct met uw woningcorporatie: Woonopmaat, Pré Wonen of Woonzorg Nederland.
- Als u denkt dat u te veel huur betaalt gaat u naar de Huurcommissie. Denkt u dat u een te hoge huur betaalt voor uw sociale huurwoning? Met de huurprijscheck checkt u met een puntensysteem wat een logische huurprijs voor uw woning is.