Kunst in Heemskerk

Waar staat welk kunstwerk in Heemskerk? Dat ziet u in de digitale kaart. Hierop staan alleen de kunstwerken die in bezit van ons zijn en u tegenkomt in de openbare ruimte. Bij de kunstwerken geven we extra informatie, bijvoorbeeld over de kunstenaar. U kunt ook een deel van de kunstwerken bekijken in de databank hieronder.

Kunstkaart

Databank kunst

Cirkel
Titel Cirkel
Naam kunstenaar Juten, Agnes
Locatie Gerrit van Assendelftstraat, tegenover de Poelenburglaan
Jaartal 1994
Over dit kunstwerk Het meest onbekende beeld van Heemskerk is 'Cirkel' van Agnes Juten. Destijds aangeschaft omdat de Adviescommissie Beeldende Kunst van mening was dat een beeld niet altijd zo manifest aanwezig hoeft te zijn. Het lijkt zó achteloos geplaatst dat je het op het eerste gezicht haast over het hoofd ziet. Je moet er echt naar zoeken. Het beeld, een cirkel uit zes delen, ligt als kleinood verscholen aan de rand van het plantsoen midden tussen de petunia’s! Het is met opzet verdekt opgesteld om het letterlijk te kunnen ontdekken en de bijzonderheid van de plek te markeren. Bovendien voegt de niet alledaagse locatie iets geheimzinnigs toe aan het beeld.
De kunstenares hecht grote waarde aan het gebruik van pure materialen. Ook de 'huid' van haar objecten speelt in haar ontwerpen een grote rol. Vandaar dat ze graag in klei werkt en keramische objecten maakt. Om de textuur van de huid ook in een buitenbeeld goed tot zijn recht te laten komen is het werken in gietijzer dan ook een logisch gevolg.
Agnes Juten heeft talloze van dit soort raadselachtige 'zoekplaatjes' ontworpen. Veel van haar beelden zien eruit als geheimzinnige plattegronden en ingewikkelde maquettes. Deze objecten bestaan meestal uit meerdere delen, die als een legpuzzel in elkaar gezet zijn. Jutens’ ontwerpen zijn nimmer doorspekt met verborgen symboliek. Elk object spreekt voor zichzelf. De kracht zit vooral in de manier waarop het is geplaatst.