Kunst in Heemskerk

Waar staat welk kunstwerk in Heemskerk? Dat ziet u in de digitale kaart. Hierop staan alleen de kunstwerken die in bezit van ons zijn en u tegenkomt in de openbare ruimte. Bij de kunstwerken geven we extra informatie, bijvoorbeeld over de kunstenaar. U kunt ook een deel van de kunstwerken bekijken in de databank hieronder.

Kunstkaart

Databank kunst

Zonder titel
Titel Zonder titel
Naam kunstenaar Drolenga, Bart
Locatie Gerrit van Assendelftstraat
Jaartal 1988
Over dit kunstwerk 'Zonder titel' is een tweelingbeeld. Het bestaat uit twee conische vormen waarbij de ene rechtop staat met de kantelen naar boven gericht. Het tweede object is omgedraaid en rust op het smalle gedeelte. De kantelen van beide vormen zijn zwart gelakt. Het kunstwerk is gemaakt naar een reeds bestaand ontwerp, maar groter vormgegeven en uitgevoerd in dikker plaatstaal. Beide objecten zijn uit cortenstaal vervaardigd. Dit materiaal heeft de eigenschap dat het niet kan doorroesten. Bij oxidatie slaat het roodbruin uit waardoor het staal een warme ‘aardse’ uitstraling krijgt.
Waar andere kunstenaars een idee of concept proberen vorm te geven speelt Drolenga met geometrische basisvormen, waarmee hij vervolgens eindeloos varieert. Bij het ontwerpen van zijn beelden speelt hij graag met tegenstellingen: hol versus bol, dicht - open, massief - lineair. Een regelmatig terugkerend element in zijn werk is het gebruik van vorm en contravorm die ogenschijnlijk een antwoord op elkaar zijn. Ook in dit ontwerp is er sprake van een beeld en een tegenbeeld die op het eerste gezicht identiek zijn aan elkaar, maar bij nadere beschouwing toch kleine verschillen vertonen. Het object dat op de punt staat is iets bollig. Van het andere deel zijn de zijden recht. Vaak moet je goed kijken voordat je het verschil ziet.