Kunst in Heemskerk

Waar staat welk kunstwerk in Heemskerk? Dat ziet u in de digitale kaart. Hierop staan alleen de kunstwerken die in bezit van ons zijn en u tegenkomt in de openbare ruimte. Bij de kunstwerken geven we extra informatie, bijvoorbeeld over de kunstenaar. U kunt ook een deel van de kunstwerken bekijken in de databank hieronder.

Kunstkaart

Databank kunst

Kunstopdracht Waterakkers
Titel Kunstopdracht Waterakkers
Naam kunstenaar Kelholt, Bart
Locatie Voetgangersgebied Ruynacker
Jaartal 2001
Over dit kunstwerk De wijk Waterakkers is vrij dicht bebouwd. Door het grillige stratenpatroon en de opvallend gekleurde gevels heeft deze buurt een nogal nadrukkelijk en opzichtig voorkomen. Wat vormgeving en kleur betreft is de buurt derhalve behoorlijk dichtgetimmerd. Daar er uit architectonisch oogpunt geen aanleiding bestond om een autonoom kunstwerk te plaatsen, werd gekozen voor een subtiele verbijzondering van de centrumstraat met ingetogen werk en een eenvoudige maatvoering.
Met de artistieke restyling van de putdeksels legt Bart Kelholt een link naar het verleden van de woonwijk Waterakkers. De regenwaterkolken verwijzen naar de afwatering vanuit het duin naar het lager gelegen gebied, waar thans de wijk Waterakkers is gesitueerd.
De twaalf putdeksels hebben allemaal een ander ontwerp. De roosters kenmerken zich door een individuele detaillering en een sterke gelaagdheid. Ze zijn uitgevoerd in gepolijst brons en liggen willekeurig verspreid in het voetgangersgebied van de Ruynacker, dat vanwege de gekleurde gevels ook wel 'Regenboogstraat' wordt genoemd. Nabij de straatkolken heeft de kunstenaar, her en der in het plaveisel, veertig straattegels verruild voor bronzen tegels. In elke tegel zijn eenvoudige vormen uitgesneden. Met zijn geometrische doolhofachtige patronen lijken deze uitsparingen nog het meest op raadselachtige magische tekens.
Het niet direct afleesbare karakter en de afzonderlijke individuele vormgeving maken het kunstwerk derhalve tot een verrassend ontdekkingsbeeld voor de wijkbewoners.