Kunst in Heemskerk

Waar staat welk kunstwerk in Heemskerk? Dat ziet u in de digitale kaart. Hierop staan alleen de kunstwerken die in bezit van ons zijn en u tegenkomt in de openbare ruimte. Bij de kunstwerken geven we extra informatie, bijvoorbeeld over de kunstenaar. U kunt ook een deel van de kunstwerken bekijken in de databank hieronder.

Kunstkaart

Databank kunst

Zonder titel
Titel Zonder titel
Naam kunstenaar Wilderom, Coen (overleden)
Locatie Professor ten Doesschatestraat, bij rotonde Breedweerlaan-Ma
Jaartal 1990
Over dit kunstwerk Coen Wilderom maakte vrijwel geen vrijstaande autonome beelden. Hij concipieerde sculpturen die vaak niet te herkennen zijn als kunst, maar meer als objecten ter positiebepaling. Wilderom zette merktekens neer in de traditie van de 'land art'; kunst waarbij het landschap en het daarin aanwezige materiaal uitgangspunt zijn. Veel van zijn ontwerpen dienen als baken en als richtinggever, met de bedoeling een stedenbouwkundige kijk- of blikrichting aan te geven.

'Zonder titel' bestaat uit twee goudkleurige stalen zuilen, die rusten op een driehoekige natuurstenen sokkel waarin een granieten baan is geslepen. Beide objecten liggen gespiegeld ten opzichte van elkaar. Het ene deel, welke het dichtste bij het centrum is geplaatst, is iets kleiner van afmeting dan het andere object aan de overzijde van de Breedweerlaan. Door het verschil in maatvoering wordt het perspectief opzettelijk overdreven. Het blikveld is gericht over het plantsoen en het water op het centrum van het dorp, met de kerktoren als centraal middelpunt. Hiermee tracht de kunstenaar als het ware een brug te slaan over de lengteas van de waterpartij. Aldus wordt een symbolische koppeling tot stand gebracht tussen de achterliggende nieuwbouwwijk en het centrum van het dorp.
Aanvankelijk stond het kunstwerk aan het kruispunt van de Professor ten Doesschatestraat - Breedweerlaan. Tijdens reconstructiewerkzaamheden werd het verkeersknooppunt vervangen door een rotonde. Om het verkeer beter af te wikkelen is het beeld verplaatst en verder weggezet.