Kunst in Heemskerk

Waar staat welk kunstwerk in Heemskerk? Dat ziet u in de digitale kaart. Hierop staan alleen de kunstwerken die in bezit van ons zijn en u tegenkomt in de openbare ruimte. Bij de kunstwerken geven we extra informatie, bijvoorbeeld over de kunstenaar. U kunt ook een deel van de kunstwerken bekijken in de databank hieronder.

Kunstkaart

Databank kunst

Meeting Point
Titel Meeting Point
Naam kunstenaar Meijer van Putten, Erik
Locatie Hoek Kerkweg - van Coevenhovenstraat
Jaartal 1994
Over dit kunstwerk Op het punt waar de belangrijkste winkelstraten van Heemskerk elkaar kruisen, is bij de herinrichting van het centrum een pleinachtige ruimte gecreëerd. In dit gebied vormt de sculptuur van Erik Meijer van Putten samen met de twee zilverberken een markante figuratie. Door zijn opvallende organische uitstraling staat het beeld in scherp contrast met de strakke zakelijk vormgegeven omgeving. Als 'Fremdkörper' vormt 'Meeting Point' derhalve een ideaal herkenningspunt in het dorp.

Het geheel is opgetrokken uit met oker gepigmenteerd beton dat is versterkt met kunsthars. De kleur van vermolmd hout en de geschubde gelaagdheid van de constructie dwingen tot aanraken en roepen in combinatie met de gele kleur associaties op met een druipsteengrot, of doen denken aan gestold zand.
De mal voor het schaalmodel is gemaakt uit ribkarton van verhuisdozen. Om toch dezelfde schaal aan te houden in de uiteindelijk tien maal grotere definitieve versie, is gebruik gemaakt van het geraamte van een binnendeur. Het karton achter de boardplaat, dat normaliter de stevigheid van de deur moet waarborgen, bezit veel grovere ribbels. Het bleek de ideale structuur voor het maken van de uiteindelijke mal.
De relatief open vorm en de menselijke maat maken 'Meeting Point' tot een vriendelijk beeld, waardoor abstracte kunst voor veel mensen een stuk makkelijker wordt geaccepteerd.