Kunst in Heemskerk

Waar staat welk kunstwerk in Heemskerk? Dat ziet u in de digitale kaart. Hierop staan alleen de kunstwerken die in bezit van ons zijn en u tegenkomt in de openbare ruimte. Bij de kunstwerken geven we extra informatie, bijvoorbeeld over de kunstenaar. U kunt ook een deel van de kunstwerken bekijken in de databank hieronder.

Kunstkaart

Databank kunst

Playground Rocket
Titel Playground Rocket
Naam kunstenaar Hali, Gerard
Locatie Euratomsingel (bij station)
Jaartal 1987
Over dit kunstwerk Gerard Hali maakt sinds jaar en dag sterk op de techniek geïnspireerde beelden. Zijn fantasierijke thema's lijken zó te zijn ontleend aan de wonderlijke wereld van Jules Verne.
Ofschoon hij zich op de academie voor beeldende kunsten voornamelijk heeft bekwaamd met verf en kwast, heeft Hali zich na zijn afstuderen vooral bezig gehouden met het ontwerpen en uitvoeren van ingewikkelde, mysterieuze en duidelijk tot de verbeelding sprekende constructies. Zijn helder geconstrueerde objecten zijn 'machines om dromen waar te maken', de werkelijkheid te ontstijgen en te ontsnappen aan het alledaagse leven.
Omdat Hali zijn buitenobjecten in eerste instantie veelal in hout liet uitvoeren, kenmerken zijn vroege werken zich door een zekere versobering. Hout is immers een onderhoudsintensief en weinig duurzaam materiaal dat erg gevoelig is voor weersinvloeden en vandalisme. Later conformeerde Hali zich aan de versimpeling waar rekening mee gehouden dient te worden bij het ontwerpen van een buitenbeeld. Sindsdien werkt hij met duurzamer material.
'Playground Rocket' is een specifiek beeld van Hali. Het thema is geïnspireerd op een reis naar de sterren. Het object doet denken aan een buitenaards ruimteschip dat net is gecrasht en onfortuinlijk met de cockpit in het gras tot stilstand is gekomen. De constructie is deels gelast en met bouten aan elkaar gemonteerd. De sierlijke en decoratieve klemconstructie, waarmee houten delen met elkaar worden verbonden, wordt door Hali vaak tot vorm verheven. Het geheel is opgebouwd uit metaal dat in de kleur van ongelakt hout is gespoten. Hierdoor wordt gesuggereerd dat het beeld uit hout is opgetrokken. Maar schijn bedriegt! In zijn latere creaties kiest Hali ook voor andere kleuren, zoals blauw, metallic en goud. 'Playground Rocket' is een van Hali's eerste grote buitenkunstwerken. Vanwege de kleur kan het worden beschouwd als een overgangsobject.
De laatste jaren speelt de zee een belangrijke rol in het leven van de kunstenaar. Gefascineerd door maritieme positiebepaling nemen kompassen, coördinaten en navigatie-instrumenten een nadrukkelijke plaats in zijn werk in. Veel van zijn latere ontwerpen zijn hierop geïnspireerd.