Kunst in Heemskerk

Waar staat welk kunstwerk in Heemskerk? Dat ziet u in de digitale kaart. Hierop staan alleen de kunstwerken die in bezit van ons zijn en u tegenkomt in de openbare ruimte. Bij de kunstwerken geven we extra informatie, bijvoorbeeld over de kunstenaar. U kunt ook een deel van de kunstwerken bekijken in de databank hieronder.

Kunstkaart

Databank kunst

Zonder titel
Titel Zonder titel
Naam kunstenaar Mantje, Hans
Locatie Vrijburglaan
Jaartal 1971
Over dit kunstwerk De sculptuur in het plantsoen heeft de vorm van een langgerekte balk van roestvrij staal waaraan een aantal zijflappen zijn gelast. Het object bestaat uit een abstracte compositie van geometrische componenten. Deze schijnbaar willekeurig gecomponeerde elementen vormen tezamen een harmonisch geheel.
De opzet was om een beeld te maken met een signaalfunctie, dat als ijkpunt voor de omgeving zou dienen ter verbijzondering van de groenstrook. De kunstenaar koos voor een sterke contrastvorming tussen enerzijds de strakke geometrische vorm en de kille uitstraling van het materiaal en anderzijds het vriendelijke florale karakter van de natuurlijke omgeving. Zo ontstond er een sculptuur die inhoudelijk twee schijnbaar tegenstrijdige zaken in zich draagt: de ratio versus het gevoel, ofwel: geometrie versus natuur. Hoewel tegengesteld aan elkander, vullen beide elkaar ook aan; het object kan niet zonder de omgeving, terwijl de omgeving haar identiteit juist weer ontleent aan het beeld.
De kunstenaar maakt geen verschil tussen praktisch- en visueel gebruik. Hij heeft dan ook geen bezwaar tegen het feit dat de sculptuur in de praktijk graag door kinderen als speelobject wordt gebruikt. Het kunstwerk is kenmerkend voor het grote aantal abstract- geometrische plastieken dat in de jaren zeventig op pleinen en openbare terreinen werd geplaatst.
Thans maakt Mantje voornamelijk autonome beelden.