Kunst in Heemskerk

Waar staat welk kunstwerk in Heemskerk? Dat ziet u in de digitale kaart. Hierop staan alleen de kunstwerken die in bezit van ons zijn en u tegenkomt in de openbare ruimte. Bij de kunstwerken geven we extra informatie, bijvoorbeeld over de kunstenaar. U kunt ook een deel van de kunstwerken bekijken in de databank hieronder.

Kunstkaart

Databank kunst

Zonder titel
Titel Zonder titel
Naam kunstenaar Snoeck, Jan
Locatie Hoek Deutzstraat - Kerkweg
Jaartal 1994
Over dit kunstwerk De beeldtaal van Jan Snoeck is jarenlang vrij constant geweest. Hij maakte voornamelijk keramische plastieken in de vorm van 'mensstoelen' in diverse vormen en maten. Deze stoelobjecten ademen een Egyptische sfeer en kenmerken zich door een strenge geometrische vlakverdeling. Tegenwoordig is Jan Snoek vooral bekend door zijn beelden van klei.
'Zonder titel' is in delen opgebouwd rond een betonnen kern. De tegels zijn pasklaar gemaakt en vervolgens opgemetseld. Snoeck heeft veel van deze 'stoelachtigen' vervaardigd. Hoewel sober van kleur stralen ze toch een zekere frivoliteit uit. Het kleurgebruik is nooit zo uitbundig als dat van veel collega-keramisten. Meestal wit en zwart in combinatie met een steunkleur. Soms, zoals in dit ontwerp, met lichtgroen en geel.
De rechthoekige tegels zijn uit technische overwegingen van elkaar gescheiden door strakke naden. Door de kleurvlakken af te bakenen met een voegnaad, kan elk stukje in een andere kleur geglazuurd worden zonder het gevaar dat kleuren in elkaar overlopen.
Glazuren is bovenal een ideale manier om kleur in een buitenbeeld vast te houden. Het is redelijk slagvast, voor ultraviolette straling ongevoelig, water- en zuurbestendig en vooral onderhoudsarm.
Snoecks werk is zeer toegankelijk en oefent grote aantrekkingskracht uit op kinderen. De stoel is een sculptuur die bekeken mag worden, maar nodigt vooral uit tot plaatsnemen. Het is met recht een zetel. Als je erop gaat zitten voel je je de koning te rijk! Door zijn vrolijke en vriendelijke uitstraling is het beeld een van de meest geliefde kunstwerken in Heemskerk.