Kunst in Heemskerk

Waar staat welk kunstwerk in Heemskerk? Dat ziet u in de digitale kaart. Hierop staan alleen de kunstwerken die in bezit van ons zijn en u tegenkomt in de openbare ruimte. Bij de kunstwerken geven we extra informatie, bijvoorbeeld over de kunstenaar. U kunt ook een deel van de kunstwerken bekijken in de databank hieronder.

Kunstkaart

Databank kunst

Scope
Titel Scope
Naam kunstenaar Haring, Joop
Locatie Groenstrook De Baandert
Jaartal 2000
Over dit kunstwerk 'Scope' bestaat uit drie op elkaar volgende losstaande objecten die zijn opgesteld in een parkachtige groenstrook. Het beeld fungeert als baken in de omgeving en accentueert het perspectief en de zichtlijn in de richting van het centrum naar Heemskerk.
De vormen zijn uit plaatstaal gesneden en op een gegalvaniseerde raamconstructie gemonteerd. Het ontwerp is voor een deel gebaseerd op de spiraalvorm van de ammoniet, een veel voorkomend fossiel in de Jura (70 miljoen jaar geleden). Deze gedraaide vorm is als losse tekenlijn bewerkt en vervolgens in drie stukken verdeeld.
Het moeilijk te definiëren kleurenpalet is een van de belangrijkste pijlers van het beeld. De drie afzonderlijke delen van het kunstwerk verlopen haast ongemerkt in kleur, zoals de ruimtelijke omgeving heel geleidelijk verandert door de loop van de seizoenen. Deze subtiele, ietwat onbestemde kleurschakeringen ondersteunen tevens de dieptewerking van het beeld.
Van de drie elementen, die tezamen de volledige spiraal vormen, zijn de grootste twee getordeerd geplaatst, zodat ze vanuit de zijkant gezien niet in een lijn liggen. Buiten de praktische functie van het goed verankerd staan op de grond, ontlenen de objecten ten opzichte van elkaar hierdoor hun ruimtelijkheid. Hoewel de middelste vorm bewust is gedraaid om de zelfstandigheid van de delen onderling te benadrukken, kan het seriële beeld zich vanuit het frontale aangezicht in gedachte weer tot één geheel samen vormen.
De drie elementen passen gedraaid als één spiraal allemaal in elkaar, zodat de verhouding in vorm en grootte onlosmakelijk en logisch is bepaald.