Kunst in Heemskerk

Waar staat welk kunstwerk in Heemskerk? Dat ziet u in de digitale kaart. Hierop staan alleen de kunstwerken die in bezit van ons zijn en u tegenkomt in de openbare ruimte. Bij de kunstwerken geven we extra informatie, bijvoorbeeld over de kunstenaar. U kunt ook een deel van de kunstwerken bekijken in de databank hieronder.

Kunstkaart

Databank kunst

Ezel
Titel Ezel
Naam kunstenaar Braun, Judith
Locatie Hoek Van Coevenhovenstraat - Marquettelaan
Jaartal 1988
Over dit kunstwerk Door de eeuwen heen is de ezel nauw verbonden met Heemskerk. Niet alleen als symbool, maar ook als bijnaam voor haar inwoners. De verklaring hiervoor zou zijn te vinden in het agrarische verleden van het dorp. Volgens de overlevering waren de inwoners van Heemskerk te arm om zich een paard te kunnen veroorloven. Per ezel werden de tuinbouwproducten naar markt en veiling getransporteerd. Weldra werden de Heemskerkers spottend als ‘ezels’ aangeduid. Nog steeds wordt tijdens het jaarlijkse carnaval Heemskerk omgedoopt in ‘Ezelenheem!’

Opmerkelijk is dat de ezel niet eerst in klei of was is gemodelleerd, maar rechtstreeks uit een gipsen mal is vervaardigd. Door de snelle droging van het materiaal vereist dit een doortastende werkwijze. Het dier is vrij naturalistisch op ware grootte uitgevoerd en beschikt over een fraaie boetseerhuid. Alle vingerafdrukken van het modelleren zijn terug te vinden in het gietsel. De acceptatiegraad bij de bevolking is erg hoog. De ezel heeft een hoge aaibaarheidsfactor. Hierdoor zijn de rug, de oren en de snuit in de loop der tijd geelglanzend geworden. Veel bronzen beelden die aantrekkingskracht bezitten, hebben deze glimmende gepoetste plekken.

Bij de herplaatsing is het dier met de snuit van de winkels af gezet. Om hem beter te doen uitkomen is hij een slag gedraaid, waardoor hij qua richting net iets afwijkt van de bestratingspatronen.

Ter ere van de 30e verjaardag van de Ezel heeft een bewonersinitiatief in 2019 geleid tot het balken van de Ezel.