Kunst in Heemskerk

Waar staat welk kunstwerk in Heemskerk? Dat ziet u in de digitale kaart. Hierop staan alleen de kunstwerken die in bezit van ons zijn en u tegenkomt in de openbare ruimte. Bij de kunstwerken geven we extra informatie, bijvoorbeeld over de kunstenaar. U kunt ook een deel van de kunstwerken bekijken in de databank hieronder.

Kunstkaart

Databank kunst

Zonder titel
Titel Zonder titel
Naam kunstenaar Bierman, Kees
Locatie Plantsoen Karshoffstraat
Jaartal 1990
Over dit kunstwerk Kees Bierman manipuleert de werkelijkheid en maakt geschiedenis zichtbaar, zelfs als die geschiedenis niet bestaat! Hij verdiept zich in de historie van de locatie en voegt sporen toe. Hij bouwt fundamenten op de plek waar mogelijk ooit een gebouw had kunnen staan. Zijn monumentale landschappelijke ingrepen lijken door het materiaalgebruik op het eerste gezicht logisch en vanzelfsprekend, maar werken bij nadere beschouwing zeer vervreemdend. Bierman concipieert beelden die vergankelijk zijn en door de tand des tijds worden weggewist. Zijn curieuze, aan archeologische vondsten refererende ingrepen, zijn in menig landschap en park aan te treffen.
Als vertrekpunt voor dit ontwerp is gekozen voor historische en archeologische aspecten van de omgeving van Heemskerk, met name de aanwezigheid van restanten van kastelen en burchten. De kunstenaar heeft van 'doorleefd' materiaal (oude bakstenen) een dubbele ronde muur gestapeld waarmee hij een torenachtig bouwsel suggereert. Hij gaat ervan uit dat de beschouwer het bouwwerk in zijn fantasie in de oorspronkelijke staat zal willen reconstrueren. Het object is opgebouwd als een ruïnemuur en opgetrokken uit gebroken metselstenen, die met de gebroken kant naar buiten op elkaar
zijn gemetseld. De muur staat in het midden van een door een greppel omgeven cirkel.
Hoewel gesuggereerd wordt dat het tot een groter geheel heeft behoord, is het kunstwerk zó gecomponeerd dat het toch als een autonoom sculpturaal object wordt ervaren. Het beeld is geheel geïntegreerd in het decor van de begroeiing en toont zich als een authentieke ruïne in een goed onderhouden plantsoen. Met de afdeling groenvoorziening van de gemeente is de afspraak gemaakt dat de grascirkel die beide muren omgeeft, nadrukkelijk niet in het onderhoud wordt meegenomen.