Versneld proces voor aanvraag laadpalen

Steeds meer mensen rijden elektrisch. Hier zijn ook meer laadpalen voor nodig. We willen daarom meer openbare laadpalen plaatsen. We hebben voorgestelde laadlocaties vastgesteld waar we tot 2026 laadpalen kunnen plaatsen. Voor deze voorgestelde locaties namen we op 15 december 2023 een ontwerpverkeersbesluit. Op het ontwerpverkeersbesluit konden tot 15 januari 2024 zienswijzen worden ingediend. Dat kon zowel op de ontwerptekst als op een specifieke locatie. Er zijn toen géén zienswijzen ingediend. Het definitieve verkeersbesluit deelden we op 23 februari 2024. Bent u het niet eens met dit besluit? Maak dan bezwaar.

Vragen en antwoorden

Op deze manier hoeven we niet voor iedere laadpaal een eigen verkeersbesluit te nemen. Hiermee versnellen we de aanvraag voor toekomstige laadpalen met 8 weken.

U kon tot 15 januari 2024 een zienswijze indienen op het ontwerpverkeersbesluit. Dit kon zowel op de ontwerptekst als op een specifieke locatie. Er zijn géén zienswijzen ingediend. U bezwaar maken tegen het definitieve verkeersbesluit.

Door rekening te houden met: 

  • De nu aanwezige laadpalen en de laadpalen die in voorbereiding zijn.
  • Acceptabele loopafstanden tussen de woningen van de bestuurders van elektrische auto’s en de voorgestelde locatie voor een laadpaal.
  • De verwachte laadbehoefte in een omgeving.
  • Inpassing in het straatbeeld.
  • Aanwezige elektranet nabij de voorgestelde locatie.

De laadkaart met de voorgestelde locaties is ook in te zien op het gemeentehuis. Hiervoor kunt u een afspraak inplannen bij de receptie in het gemeentehuis of contact opnemen met ons via 14 0251. Een medewerker neemt dan contact met u op en plant een afspraak in.

Nee, in eerste instantie reserveren we 1 parkeervak. De 2e aansluiting werkt wel. Mocht er meer behoefte zijn voor laden op die locatie, dan kan later het 2e parkeervak hiervoor worden gebruikt. Het verkeersbesluit nemen we wel voor de 2 parkeervakken gelijktijdig.

Nee, er wordt pas een laadpaal geplaatst bij een aanvraag door iemand uit die buurt.

Dit zijn de voorgestelde locaties tot aan 2026. Daarna kijken we opnieuw naar de voorspellingen. Zo nodig stellen we een laadkaart op voor de periode tot 2030. Als nieuwe laadpalen worden aangevraagd, plaatsen we deze in eerste instantie op de voorgestelde locaties op de laadkaart.

Het kan zijn dat de vraag naar laadpalen in een bepaalde omgeving in Heemskerk groter is dan we nu denken. In dat geval plaatsen we extra laadpalen op de locaties die niet op de huidige kaart staan. Hiervoor nemen we een apart verkeersbesluit. Op dit besluit is een bezwaarprocedure mogelijk.

Dan bekijken we samen met de MRA-e of de laadpalen blijven staan of worden verwijderd.

MRA-e staat voor MRA-elektrisch. Hierin werken overheden in Flevoland, Noord-Holland en Utrecht samen om elektrisch vervoer te stimuleren en een netwerk van publieke oplaadpunten aan te leggen. MRA staat voor Metropool Regio Amsterdam.

Dit is afhankelijk van het proces van de voorbereiding. Zolang de bezwaarperiode nog niet is afgerond kunt u een reactie geven of bezwaar maken. Neem hiervoor contact met ons op via 14 0251.