Geboorte aangeven

U geeft de geboorte van uw kind aan bij de gemeente waar uw kind is geboren. Doe deze aangifte binnen 3 dagen nĂ¡ de geboorte. De geboortedag zelf telt niet mee. Ook zaterdagen, zondagen en algemene feestdagen tellen niet mee voor de 3 dagen. De aangifte doet u digitaal of in het gemeentehuis via een afspraak.

Doe digitaal aangifte (DigiD) Maak een afspraak

Kunnen u en/of uw partner niet zelf de aangifte doen? Dan kan iemand anders die bij de bevalling was dit voor u doen.

Voorwaarden digitale aangifte:

• Uw kind is in Heemskerk geboren. Als uw kind in een andere gemeente geboren is, kijk dan op de website van die gemeente hoe u aangifte doet.
  • U doet aangifte met uw DigiD. Heeft u nog geen DigiD, dan kunt u deze online aanvragen. Houd rekening met de wachttijd voor het aanmaken van de DigiD.
  • Bij de aangifte voegt u de volgende documenten digitaal toe:
    • Verklaring van geboorte/bevallingsverslag van de verloskundige/behandelend arts.
    • Erkenningsakte (als dit van toepassing is).
    • Akte van naamkeuze (als dit van toepassing is).

Onze burgerlijke stand controleert uw aanvraag bij uw verloskundige en/of behandelend arts.

Geboren op Uiterlijk aangifte doen op
Maandag Donderdag
Dinsdag Vrijdag
Woensdag Maandag
Donderdag Maandag
Vrijdag Dinsdag
Vrijdag (en maandag is feestdag) Woensdag
Zaterdag Dinsdag
Zondag Woensdag

Meenemen bij fysieke aangifte

Doet u liever persoonlijk aangifte bij onze balie? Neem het volgende mee naar uw afspraak.

• Geldig identiteitsbewijs van de aangever en van de biologische moeder. En indien van toepassing:
    • Bewijs van erkenning van het kind tijdens de zwangerschap.
    • Bewijs van eerder gedane naamkeuze (akte) voor het kind.
    • Het trouwboekje/partnerschapsboekje.

Als er geen ruimte in de agenda is om op tijd een afspraak te maken, kunt u ons mailen burgerlijkestand@heemskerk.nl of bellen 14 0251.

Geboorteakte en basisregistratie personen

Zodra uw aangifte akkoord is, verwerken we dit tot een geboorteakte. Daarna schrijven we uw kind in de basisregistratie personen (BRP). Vervolgens brengen we (overheids)instanties op de hoogte van de geboorte.

U krijgt van ons per post een overzicht van de gegevens die van uw kind zijn geregistreerd in de BRP. Deze gegevens kunt u een paar dagen later ook bekijken via mijnoverheid.nl. Hier staat ook het burgerservicenummer (BSN) van uw kind. Met het BSN kunt u uw kind aanmelden bij de ziektekostenverzekering.