Een interview met Sjoerd Hooftman van Woonopmaat: “We willen inwoners een echt thuis bieden”

Bijna 1 op de 3 woningen in Heemskerk is van wooncorporatie Woonopmaat. Dat maakt de wooncorporatie een belangrijke partner van de gemeente als het gaat om wonen. “Ons belangrijkste doel is onze bewoners een echt thuis bieden, dat past bij hun levensfase”, zegt directeur Sjoerd Hooftman.

De wachttijd voor een sociale huurwoning is sinds enkele jaren flink opgelopen, aldus Sjoerd. “Jarenlang bedroeg de gemiddelde wachttijd 24 maanden. Maar nu bedraagt de wachttijd zo’n 5 jaar. Dat heeft verschillende oorzaken. Er zijn geen bejaardentehuizen meer, waarnaar mensen kunnen doorstromen. Daarnaast is de overstap naar een koopwoning voor een groot aantal van onze huurders te groot geworden en zijn er meer kleine huishoudens bijgekomen.”

Verduurzaming woningen

Woonopmaat wil graag extra woningen bouwen, maar eenvoudig is dat niet. Sjoerd: “We staan ook voor de grote uitdaging om onze woningen te verduurzamen. In de komende 10 jaar gaat dat om 2400 woningen. Dat betekent dat we soms woningen met een hoog energieverbruik en slechte bouwkwaliteit moeten slopen. Wel zorgen we er bij deze projecten voor, dat we extra woningen bijbouwen. Zo slaan we 2 vliegen in 1 klap.”

Verbetering leefbaarheid

Daarnaast kijkt de corporatie samen met inwoners naar verbetering van de leefbaarheid en veiligheid in een wijk. “We hebben nu 250 vrijwilligers, die zich inzetten om het wonen in een bepaalde buurt leuker te maken. Ik hoop dat we de aankomende jaren veel woningzoekenden een plekje kunnen geven en samen plezieriger kunnen wonen. En dat in de wetenschap dat het wonen in Heemskerk al op een hoog niveau staat.”

Schrijf u op tijd in bij Woonservice!

Wilt u in de toekomst een sociale huurwoning huren van een woningcorporatie? Schrijf u dan nu al in op woonservice.nl.