Geen BKR registratie meer na 6 maanden schuldenvrij

Vanaf 1 mei 2024 stopt de registratie bij BKR (Stichting Bureau Krediet Registratie) als een inwoner 6 maanden schuldenvrij is.  Nu is dat nog 5 jaar. De termijn van 6 maanden geldt als een inwoner een schuldhulptraject succesvol heeft afgerond inclusief begeleiding en nazorg. Wethouder Ron Suanet: "Zo kan iemand die schuldenvrij is weer snel zijn of haar eigen leven oppakken. Ook hopen we dat inwoners eerder aan durven te kloppen bij de gemeente, als ze weten dat hulp bij schulden echt werkt en niet onnodig lang hoeft te duren."

Motie Heemskerkse raad voor verkorten BKR-registratie

De gemeenteraad van Heemskerk vroeg met een motie het college om de registratietermijn bij BKR te verkorten van 5 jaar naar 6 maanden.  Een registratie bij BKR kan belemmerend werken voor inwoners om weer hun eigen leven op te pakken na afronding van een schuldentraject. Daarnaast wil de gemeenteraad de inwoners met geldzorgen stimuleren om eerder aan de bel te trekken voor hulp bij schulden.

BKR-registratie maakt leven na schulden weer oppakken moeilijk

Een BKR-registratie is bedoeld als bescherming voor inwoners, zodat ze niet dieper in de schulden raken. In de praktijk kan de registratie juist tegen hen werken. Zo hechten bijvoorbeeld banken veel waarde aan de BKR-registratie. Wie geregistreerd staat bij BKR, kan bijvoorbeeld geen hypotheek krijgen of een lening voor een bedrijf aanvragen.

Halvering aflostermijn van schuldregelingen

Al eerder ging de aflostermijn van schuldregelingen van 36 naar 18 maanden. Daardoor hebben inwoners met problematische schulden sneller zicht op een toekomst zonder schulden. Dit besluit is met ingang van 1 juli 2023 ingegaan. Ook hierdoor kunnen mensen sneller weer schuldenvrij hun leven oppakken.