Gemeente Heemskerk selecteert AM voor ontwikkeling stationsgebied

We hebben – ook namens gemeente Beverwijk – gebiedsontwikkelaar AM geselecteerd om het stationsgebied te ontwikkelen. De ontwikkelaar heeft het plan ‘Onze Hoeve’ gedoopt. Het is de bedoeling dat hier 250 - 300 woningen komen voor verschillende doelgroepen. Ook het stationsplein wordt herontwikkeld en vernieuwd. Wethouder Zalinyan: "We zetten met de keuze voor AM een volgende stap in de ontwikkeling van het stationsgebied in Heemskerk. De visie die AM heeft ontwikkeld, past in de tijdsgeest van schaarse ruimte, de woningbouw- en klimaatopgave. We onderzoeken de komende tijd de haalbaarheid van het plan en vullen de visie verder in."

Sinds januari 2021 werken we samen met Beverwijk aan de vernieuwing van het stationsgebied. Eind 2022 stelden we allebei de Nota van Uitgangspunten en Randvoorwaarden (NUR) vast. Vervolgens gingen we op zoek naar een geschikte gebiedsontwikkelaar voor de verdere uitwerking van het plan. Naast de gemeenten zaten ook bewoners van Beverwijk en Heemskerk in de selectiecommissie. Op basis van eerdere afspraken voerden wij de selectieprocedure, waarbij het plan van AM als beste werd beoordeeld. Wethouder Ali Bal, gemeente Beverwijk: "Ik ben blij met de keuze voor een solide partij als AM en ben ervan overtuigd dat zij met hun expertise op het gebied van vastgoed- en gebiedsontwikkeling goed in staat zijn om onze gezamenlijke ambities voor deze belangrijke plek te realiseren."

Over het plan

Het plan Onze Hoeve borduurt voort op de geschiedenis van kastelen en tuinbouw in Heemskerk. ‘Onze Hoeve’ bestaat uit 4 hoeves, die op hun beurt bestaan uit 4 tot 5 woongebouwen van 3 tot 4 lagen hoog. De hoeves krijgen een dorps karakter, passend bij de bestaande woonwijken Broekpolder en Zuidbroek-Oosterwijk. Bij de woongebouwen komen collectieve tuinen. Hierdoor ontstaan intieme buurtjes, waar buren elkaar ontmoe­ten en waarmee de sociale cohesie een flinke impuls krijgt. Ook het stationsplein wordt herontwikkeld en vernieuwd. Hier komt hoogbouw met voorzieningen in de plinten (begane grond). De bedoeling is dat het stationsgebied het visitekaartje van Heemskerk en omgeving wordt. Steffan Kunst, ontwikkelingsmanager AM Noordwest: “Voortbordurend op het bestaande landschap ontwikkelen we intieme, groene buurtjes waar het fijn wonen en verblijven is en waar veel aandacht is voor ecologische, klimaatadaptieve en sociale verbinding. Met de verlevendiging van het stationsplein met voorzieningen en betaalbare woningen wordt het gehele stationsgebied het visitekaartje voor Heemskerk en omgeving.”

Volgende stap is de haalbaarheidsstudie

Hierbij maakt de ontwikkelaar gebruik van participatie met (toekomstige) bewoners en andere belanghebbenden.