Hoe maken we kopen voor starters beter bereikbaar?

Voor starters is het lastig om een betaalbare woning te vinden. Zij verdienen vaak te veel voor een sociale huurwoning, maar een koopwoning ligt buiten hun bereik. Om hier iets aan te doen maken we afspraken over ‘sociale koop’ bij nieuwbouwprojecten.

Wat houden die afspraken in? We stelden een 'doelgroepenverordening’ vast. In deze verordening staat onder andere wat een sociale koopwoning is, welke prijs daarbij hoort en wie hiervoor in aanmerking komt. In het bestemmingsplan staat het percentage sociale koopwoningen. Hieraan moet de ontwikkelaar zich houden. De verordening geldt bijvoorbeeld voor de Ruyterburcht op het oude terrein van Olaf de Ruyter aan de Duitslandlaan. Daar komen 50 appartementen, waarvan 16 appartementen in de sociale koop. Zo kunnen we starters op de woningmarkt helpen aan een betaalbare koopwoning.

Zelfbewoningsplicht

Voor alle nieuwbouw in Heemskerk met een koopprijs onder de Nationale Hypotheek Garantie geldt de zelfbewoningsplicht. Dit betekent dat kopers minimaal 3 jaar zelf in de woning moeten wonen. Hiermee voorkomen we dat betaalbare woningen worden opgekocht om vervolgens (duur) te verhuren.

Deze maand maakten we een spread in Nieuwsblad Heemskerk over wonen. Het thema: Zoektocht naar een thuis. De komende weken delen we de losse verhalen van deze spread via de website en socials.