Bezwaar maken tegen een besluit van de gemeente

Bent u het niet eens met een besluit van ons? U kunt een bezwaarschrift indienen via de knop hieronder. De Algemene wet bestuursrecht (Awb) geeft regels voor het nemen van besluiten en het indienen van bezwaarschriften.

Bezwaar maken tegen gemeentelijk besluit

Stappen bezwaarschrift

  1. Bezwaar indienen: dit heet officieel een bezwaarschrift.
  2. Termijn: U dient het bezwaarschrift binnen 6 weken nadat het besluit bekend is gemaakt in.
  3. Indienen: U kunt online of schriftelijk bezwaar maken.
  4. Hoorzitting: Als uw bezwaar aan de regels voldoet en op tijd is, vragen wij of u een hoorzitting wilt. De hoorzitting kan gehouden worden door de commissie bezwaarschriften of door onszelf (ambtelijke afhandeling). Dit hangt af van het besluit waartegen u bezwaar maakt. In principe worden hoorzittingen digitaal gehouden. Soms ook via de telefoon.
  5. Bijwonen: Nodigen we u uit voor een hoorzitting? Dan mag u zelf komen of iemand machtigen. Dit hoeft geen advocaat te zijn. De machtiging stuurt u vooraf op of neemt u mee.
  6. Beslissing: Gaat het om een ambtelijke afhandeling? Dan nemen we na de hoorzitting een beslissing over uw bezwaarschrift. Anders brengt de commissie eerst een schriftelijk advies aan ons uit. Waarna we een beslissing nemen.
  7. Termijn beslissing: U krijgt binnen 6 of 12 weken na de termijn voor het indienen van een bezwaarschrift een besluit op uw bezwaar. Dus binnen 12 of 18 weken na ons oorspronkelijke besluit.
  8. Uitstel besluit: Uw bezwaar stelt het besluit niet automatisch uit. Het besluit is geldig tot een beslissing is genomen. U kunt dit voorkomen door een voorlopige voorziening aan te vragen bij de rechtbank. Hoe dit moet staat in het besluit.

Schriftelijk bezwaar indienen

U kunt ook schriftelijk bezwaar indienen door een brief naar ons te sturen. Vermeld in uw brief in het Nederlands:

  • De datum waarop u het bezwaarschrift schrijft.
  • Uw naam, telefoonnummer en adres.
  • Uw motivatie voor het bezwaar.
  • Een beschrijving van het besluit. Bijvoorbeeld datum, kenmerk en het onderwerp. Voeg eventueel een kopie van het besluit toe.
  • Uw handtekening.

Organisaties (verenigingen, stichtingen en vennootschappen) kunnen ook bezwaar maken. Zorg dat 1 of meer leden die daartoe bevoegd zijn het bezwaarschrift ondertekenen. Wie dat is (zijn) kan blijken uit de statuten en het uittreksel van de Kamer van Koophandel. Stuur een kopie van bijvoorbeeld de statuten mee met het bezwaarschrift.

Hoorzittingen bezwaarschriftencommissie

De commissie houdt elke 2 weken een hoorzitting op woensdagavond in de oneven weken. Deze zijn meestal openbaar. Wilt u hierbij zijn? Stuur een e-mail naar onze juristen via post@heemskerk.nl. U kunt via dit mailadres ook de agenda opvragen.

Rechtstreeks beroep bij de rechter

Soms kunt u de bezwaarschriftprocedure overslaan en direct beroep doen bij de rechter. Vraag dit aan in uw bezwaarschrift. Het bestuursorgaan beoordeelt of uw zaak daar geschikt voor is en stuurt het bezwaarschrift door naar de rechter. De rechter beslist daarna of de zaak geschikt is voor rechtstreeks beroep.

Wanneer bezwaar maken?

Wel:

  • Besluiten van de gemeenteraad, burgemeester en wethouders of de burgemeester.
  • Besluiten met directe nadelige gevolgen voor u. De schade hoeft niet altijd financieel te zijn. Ook niet-materiĆ«le schade zoals het uitzicht uit uw woonkamer kan voor u aanleiding zijn om bezwaar te maken.

Niet:

  • Algemeen verbindende voorschriften (bijvoorbeeld een gemeentelijke verordening).
  • Beleidsregels (regels die wij toepassen bij het nemen van een besluit, maar die niet in een wet of verordening staan).
  • Privaatrechtelijke besluiten (bijvoorbeeld een koopovereenkomst die we sluiten).