Kunst in Heemskerk

Waar staat welk kunstwerk in Heemskerk? Dat ziet u in de digitale kaart. Hierop staan alleen de kunstwerken die in bezit van ons zijn en u tegenkomt in de openbare ruimte. Bij de kunstwerken geven we extra informatie, bijvoorbeeld over de kunstenaar. U kunt ook een deel van de kunstwerken bekijken in de databank hieronder.

Kunstkaart

Databank kunst

Vesting van verlangen
Titel Vesting van verlangen
Naam kunstenaar Wubben, F.E.
Locatie plantsoen hoek Breedslaglaan Westerheem
Jaartal 1994
Over dit kunstwerk Het werk van de Haagse beeldhouwster Fredy Wubben roept dikwijls controversiële gevoelens op. De kunstenares concipieert beelden die de een intens kunnen ontroeren, maar waar een ander schouderophalend van weg loopt. In ieder geval dagen ze de beschouwer uit stelling te nemen. 'Vesting van Verlangen' is zo'n beeldje; een fraai ingetogen rank ontwerp dat zich kenmerkt door een intieme gedetailleerdheid en een verfijnde gefaseerde opbouw. Het archetypische gebouwtje heeft de vorm van een trappiramide (ziggurat) waarvan de basis fungeert als een sokkel. Het object heeft een uitgesproken verticale richting. Naar boven toe wordt de constructie steeds luchtiger. Het zware roestige cortenstaal wordt gaandeweg ranker, om vervolgens in een soort rasterwerk in het luchtledige op te lossen.

Opvallend is dat het beeld uit verschillende materialen is opgebouwd. Een gelakte plaat uit zwaar massief cortenstaal vormt het silhouet van de trappiramide, waarboven weer een honingraat van aluminium is bevestigd. Het roostergedeelte is met roestvaststalen bouten onzichtbaar aan het bronzen frame bevestigd. Vervolgens is het brons op de massief ijzeren steunbalk gelast.
De uitstraling van het werk wordt voor een belangrijk deel bepaald door de grote diversiteit aan kleurnuances, wat wordt veroorzaakt door het gebruik van de verschillende soorten materiaal. Het verwerken van brons, aluminium en staal door elkaar heen is tamelijk onconventioneel en technisch zeer bewerkelijk. Omdat brons op aluminium, of brons op staal doorgaans de gewoonte heeft op de contactpunten te gaan roesten, vergt het nogal wat vakmanschap en technisch inzicht om al die metalen corrosievrij in één kunstwerk te verwerken.