Kunst in Heemskerk

Waar staat welk kunstwerk in Heemskerk? Dat ziet u in de digitale kaart. Hierop staan alleen de kunstwerken die in bezit van ons zijn en u tegenkomt in de openbare ruimte. Bij de kunstwerken geven we extra informatie, bijvoorbeeld over de kunstenaar. U kunt ook een deel van de kunstwerken bekijken in de databank hieronder.

Kunstkaart

Databank kunst

Ruiters
Titel Ruiters
Naam kunstenaar Bouhuijs, Jacob en Klaassen, Nel (overleden)
Locatie Bachstraat 81 (gevel gymzaal)
Jaartal 1960
Over dit kunstwerk Het mozaïek ‘Ruiters’ van Jaap Bouhuijs en Nel Klaassen is gemaakt in 1960 voor de voormalige Bachschool/Regenboogschool. Na de sloop van het schoolgebouw is het  kunstwerk in de zomer van 2016 herplaatst aan  de gevel van de gymzaal in de Bachstraat. Hierdoor is het kunstwerk weer terug gebracht in de buurt waar het oorspronkelijk thuishoorde.

Het is onbekend welk  verhaal het mozaïek wil vertellen. Het verhaal ging rond dat het een voorstelling is van de profeet Elia die aan het einde van zijn leven met een span vurige paarden in een wervelwind naar de hemel wordt gebracht.
De erfgenamen van het overleden kunstenaarsechtpaar twijfelen echter aan dit verhaal. Jaap Bouhuys was gewoon een paardenliefhebber. Zij denken dat het kunstwerk een bijbelverhaal heeft gekregen door de protestantse school.

Nel Klaassen (Arnhem 1906 – Heemstede 1989) won in 1932 de gouden medaille Prix de Rome voor Monumentale en Versierende Beeldhouwkunst. Ze kreeg veel opdrachten voor monumentale kunst: onder andere voor het Stadhuis van Nijmegen, de Rotterdamse Schouwburg en de Bijenkorf in Den Haag. Ze werkte veel samen met architect Eschauzier. Een ander kunstobject van haar hand is de buutpaal in het plantsoen bij de Luxemburglaan, die oorspronkelijk ook bij de Bachschool/Regenboogschool stond.

Haar man Jaap Bouhuijs (Arnhem 1902 – Haarlem 1983) won in 1932 de zilveren medaille Prix de Rome voor Monumentale Schilderkunst. Het kunstenaarsechtpaar maakte wel vaker samen mozaïeken, wandschilderingen en gebrandschilderde ramen zoals voor de Technische Hogeschool Delft.