Kunst in Heemskerk

Waar staat welk kunstwerk in Heemskerk? Dat ziet u in de digitale kaart. Hierop staan alleen de kunstwerken die in bezit van ons zijn en u tegenkomt in de openbare ruimte. Bij de kunstwerken geven we extra informatie, bijvoorbeeld over de kunstenaar. U kunt ook een deel van de kunstwerken bekijken in de databank hieronder.

Kunstkaart

Databank kunst

De grondvesting
Titel De grondvesting
Naam kunstenaar Krier, Rob
Locatie Gildenplein, Broekpolder
Jaartal 2006
Over dit kunstwerk De ontwikkeling van het centrum van de Broekpolder lag in handen van ING Vastgoed en de supermarktketen Vomar. Zij trokken een eigen stedenbouwkundige en architectenbureau aan voor het gebied: Krier & Kohl, uit Berlijn. Hun werk kenmerkt zich door het teruggrijpen op de geschiedenis, zoals zichtbaar is in de Citadel. De directeur van de Vomar, Cees Zwanenburg, wilde de Broekpolder een kunstwerk voor de Citadel schenken. Het centrum van een stad of wijk is immers een van de meest logische plekken voor een monumentaal kunstwerk.
Zwanenburg schonk de bewoners van de Broekpolder het beeld ‘De grondvesting’. Dit beeld is gemaakt door de in Luxemburg geboren Rob Krier, de stedenbouwkundige van de Citadel.

De titel, oorspronkelijk "Die Gründung", is gegeven omdat het centrum van de Broekpolder op een ongerept stuk grond werd neergezet. Daardoor had Krier de kans om een zogenaamde ideale stad met een samenhangende architectuur te creëren.
Op de sokkel staat de volgende tekst:
* De grondvesting. Tekent zich, verwaaid in het zand, gebrand in mijn dromen.
* Welk wel en wee zijn de stenige sporen aangedaan en kleuren haar muren levensgetrouw?
* Gebruikt, geliefd en getekend ontketenen zullen ze je naam – Broekpolder–
* Aangeboden aan de bevolking van de Broekpolder door C.W.M. Zwanenburg op 13-12-2006

De eerste drie zinnen zijn een vertaling van de tekst "Die  Gründung" van Krier uit mei 2002:
The founding (Die  Gründung)
Signs in shifting sand
Branded on my dreams.
To what fate are
Those stone traces here consigned,
coloring their walls so speakingly?
As proof of use and love
They burn with your name.
We mogen het van Rob Krier geen gedicht noemen, maar een tekst die we moeten interpreteren als conversaties tussen hem en zijn figuren.

Rob Krier http://robkrier.de