Kunst in Heemskerk

Waar staat welk kunstwerk in Heemskerk? Dat ziet u in de digitale kaart. Hierop staan alleen de kunstwerken die in bezit van ons zijn en u tegenkomt in de openbare ruimte. Bij de kunstwerken geven we extra informatie, bijvoorbeeld over de kunstenaar. U kunt ook een deel van de kunstwerken bekijken in de databank hieronder.

Kunstkaart

Databank kunst

Vroegelingen
Titel Vroegelingen
Naam kunstenaar Mul, Anna
Locatie Waddenlaan en Vlaskamp Broekpolder
Jaartal 2009
Over dit kunstwerk In de Broekpolder is ruim baan gemaakt voor fietsers. Het benadrukken van de fietsverbindingen was dan ook een mooie gelegenheid voor een kunstopdracht. Omdat dit kleine opdrachten waren, werden elf kunstenaars geselecteerd om een ideeschets in te leveren. Bijzonder was dat in de selectieprocedure twee bewoners uit de Broekpolder meededen als lid van de kunstadviescommissie. Van de ideeschetsen zijn er twee gerealiseerd. De Vroegelingen van Anna Mul is er daar één van.
Het zijn vier sculpturen die op kromme palen uit het groen van de Broekpolder omhoog lijken te zijn gegroeid. Ze zijn gemaakt van ijzer en aluminium. Ze verbeelden de band die mensen hebben met de aarde. Waar kom je vandaan? Het is alsof de wezentjes door middel van een navelstreng nog aan de grond vastzitten. Alsof ze nog niet helemaal ontvouwd zijn en voor het eerst hun ledematen uitproberen in de vrije ruimte.
Anna Mul wil de fietsers met de beelden ook herinneren aan de geschiedenis van deze plek. In de Broekpolder werden vroeger offers gebracht ‘om de aarde de eer te bewijzen die haar toekomt’. De mens moet naar de aarde luisteren om te overleven. En zoals een zaadje jarenlang onder de grond kan liggen om dan ineens te ontkiemen, zo komen de mensen van vroeger nu weer omhoog: als Vroegelingen. Mensen van vroeger die nieuwsgierig zijn naar ons.
De kinderen van groep zes, zeven en acht van de Bareel hebben in workshops samen met de kunstenaar beschermgeesten gemaakt. Bij de oplevering droegen zij deze mee naar twee van de kunstwerken in het park. Daar werden de beschermgeesten in een cirkel geplaatst en speelde violist Gregor Overtoom een speciale vooroudermelodie. Door deze kring van beschermgeesten, kinderen en de muziek werden de grote beschermgeesten tot leven gewekt. Sandra Schouten van het Huis van Proeven maakte voor de kinderen warme chocolademelk en beschermengelen in de vorm van koekjes. ‘Als je mij opeet, ben ik altijd bij je’ stond er op eetbaar papier op hun rug geschreven…
Anna Mul
‘Hoe meer de mensen vergeten naar de aarde te luisteren tijdens het in beslag nemen ervan, hoe meer moeite ze hebben om ergens te wortelen’.