Kunst in Heemskerk

Waar staat welk kunstwerk in Heemskerk? Dat ziet u in de digitale kaart. Hierop staan alleen de kunstwerken die in bezit van ons zijn en u tegenkomt in de openbare ruimte. Bij de kunstwerken geven we extra informatie, bijvoorbeeld over de kunstenaar. U kunt ook een deel van de kunstwerken bekijken in de databank hieronder.

Kunstkaart

Databank kunst

Lotus Journey
Titel Lotus Journey
Naam kunstenaar Riebeek, Martin & Inge
Locatie Viaduct Laan van Broekpolder
Jaartal 2007
Over dit kunstwerk In het Beeldplan Beeldende Kunst Broekpolder ‘Eilandgevoel’(2002) vormen de toegangen tot de wijk een belangrijk item. Het zijn de levensaders van de wijk: hier verlaat je het eiland of betreed je het juist. Voor de verbijzondering van de westtunnels die de wijk verbinden met Heemskerk en Beverwijk werd een openbare opdracht uitgeschreven. Hierop reageerden meer dan tachtig kunstenaars. Er werden drie schetsopdrachten verstrekt, waaruit het ontwerp van Martin & Inge Riebeek gekozen werd.
Riebeek bevestigde bij beide tunnels een filmscherm en maakte een film om hierop te vertonen. De film heeft als thema ‘afscheid’ en ‘ontmoeting’. Zo’n zeshonderd mensen werden geportretteerd. Dit waren bewoners uit de Broekpolder, of uit andere delen van Beverwijk en Heemskerk. Maar ook mensen op andere plekken van de wereld zwaaien vanaf het scherm naar de bewoners.
De film wordt vertraagd afgespeeld. Dit heeft een poëtisch effect en is bovendien belangrijk vanwege de verkeersveiligheid. De film duurt 23 uur en draait in een eeuwigdurende ‘loop’. Ook al vertrek je strak op tijd elke dag op weg naar school of kantoor, dan nog zal je vriendelijk uitgezwaaid worden door telkens een ander gezicht. Je buurvrouw van verderop in de straat, een kind dat je kent van voetbal, een cowboy uit Las Vegas of de burgemeester van Beverwijk of zomaar iemand. Voorbijgangers bepalen door hun autoradio of mp3 speler zelf de sfeer. Bij rap zal de verbeelding bij een filmfragment heel anders zijn dan bij klassieke muziek.
Als een rode draad loopt door de film het verhaal van een kind dat afscheid neemt en op reis gaat om familie in het buitenland op te zoeken. Hiervoor ging de kunstenaar en zijn team op zoek naar een echte Broekpolder filmster. Wie heeft familie in het buitenland die hoognodig bezocht moet worden? En wie is ook nog eens niet bang voor de camera? Na een aantal screentests kwam de achtjarige Skyler als Broekpolder filmster uit de bus. Zij mocht met het team op reis naar haar familie in San Francisco. Haar gezicht zie je dus regelmatig terugkeren in de film.
Het kunstwerk is (ook) opgenomen in de database van SKOR (Stichting Beeldende kunst in de Openbare Ruimte) als voorbeeldproject.
Martin & Inge Riebeek
"Zal je worden uitgezwaaid door je overbuurvrouw of blaast die mooie Amerikaanse jou een intense handkus toe?"