Kunst in Heemskerk

Waar staat welk kunstwerk in Heemskerk? Dat ziet u in de digitale kaart. Hierop staan alleen de kunstwerken die in bezit van ons zijn en u tegenkomt in de openbare ruimte. Bij de kunstwerken geven we extra informatie, bijvoorbeeld over de kunstenaar. U kunt ook een deel van de kunstwerken bekijken in de databank hieronder.

Kunstkaart

Databank kunst

Mono-lineair Scales, Junction
Titel Mono-lineair Scales, Junction
Naam kunstenaar Arend, Luciën den
Locatie Maerten van Heemskerckstraat, hoek Jan van Scorelstraat
Jaartal 1994
Over dit kunstwerk Den Arend is een kunstenaar die met wetmatigheden werkt. Vooraf legt hij zichzelf een beperking op waarbinnen hij vervolgens tot een aantrekkelijke oplossing probeert te komen. Uitgangspunt daarbij is om een simpele basisvorm interessant te maken door er tijdens het ontwerpen eindeloos mee te experimenteren.
'Mono-lineair Scales, Junction' is een typisch Luciën den Arend beeld. Het is abstract, sober, eenvoudig van vorm en vervaardigd uit 'eerlijk' materiaal. De fluwelige roestkorst, die zich van nature op cortenstaal afzet, beschermt het staal tegen doorroesten. Bovendien vormt de roodbruine kleur een discreet tegenwicht tegen de veelkleurigheid van het winkelgebied.
Het object bestaat uit twee uit staalplaat gesneden cirkels die tot een halve boog zijn gewalst. Doordat de bovenzijde van beide elementen aan elkaar is gelast, vertoont de sculptuur veel gelijkenis met een enorme oesterschelp die achteloos op straat is neergelegd.
Het kunstwerk is bescheiden van afmeting en uitermate geschikt om wandelend te ontdekken. Vanuit verschillende gezichtshoeken levert het telkens weer een andere verrassende vorm op. Deze steeds wisselende verschijningsvorm is een vaak terugkerend element in het werk van Den Arend. Vanuit de rug van de cirkel is een soort ovaal waarneembaar, terwijl aan de andere zijde, op de plaats waar de punten elkaar raken, een driehoeksvorm ontstaat. Eigenlijk treedt hier hetzelfde visuele effect op als bij het kunstwerk op de rotonde langs De Baandert.