Kunst in Heemskerk

Waar staat welk kunstwerk in Heemskerk? Dat ziet u in de digitale kaart. Hierop staan alleen de kunstwerken die in bezit van ons zijn en u tegenkomt in de openbare ruimte. Bij de kunstwerken geven we extra informatie, bijvoorbeeld over de kunstenaar. U kunt ook een deel van de kunstwerken bekijken in de databank hieronder.

Kunstkaart

Databank kunst

Rotonde
Titel Rotonde
Naam kunstenaar Arend, Luciën den
Locatie Rotonde De Baandert, Jan van Kuikweg
Jaartal 1999
Over dit kunstwerk De rotonde op de kruising van de Jan van Kuikweg met De Baandert vormt een natuurlijke sokkel voor de cirkelvormige sculptuur van beeldend kunstenaar Luciën den Arend. De glooiende verhoging is van alle rijrichtingen goed zichtbaar. De vorm is een ‘afschrift van de ondergrond‘: de rotonde. Het beeld markeert de entree van de gemeente Heemskerk en vormt zo een denkbeeldige toegangspoort tot het dorp. Het is aan het begin van De Baandert geplaatst in de reeks: 'Beelden langs De Baandert'.
'Rotonde' is een simpel vormgegeven kunstwerk. Het is gesitueerd op een perfecte locatie en heeft een uitgekiende optische werking. Het uit roestvaststalen buis opgetrokken object bestaat uit twee tegengestelde halve cirkels, die samen een complete ring vormen. Deze ring is zo geplaatst, dat het beeld vanuit elk willekeurig standpunt een andere verschijningsvorm aanneemt. Van alle vier de rijrichtingen toont het object een ander silhouet. Deze subtiele ingreep verzacht de strengheid van de geometrische basisvorm en verleent de sculptuur haar dynamische karakter. De lengteas en de draaiing van het kunstwerk begeleiden de beweging van de weggebruiker, zodat de dynamiek van het verkeer als het ware in het beeld wordt opgenomen. De spiraal werkt respectievelijk als driehoeks- of als ronde poort. Het object is dan ook bij uitstek bedoeld om vanuit een bewegende toestand bekeken te worden.