Kunst in Heemskerk

Waar staat welk kunstwerk in Heemskerk? Dat ziet u in de digitale kaart. Hierop staan alleen de kunstwerken die in bezit van ons zijn en u tegenkomt in de openbare ruimte. Bij de kunstwerken geven we extra informatie, bijvoorbeeld over de kunstenaar. U kunt ook een deel van de kunstwerken bekijken in de databank hieronder.

Kunstkaart

Databank kunst

Seagulls
Titel Seagulls
Naam kunstenaar Timmers, Marcel
Locatie Vijver bij Ringmus
Jaartal 2015
Over dit kunstwerk “Vloeiende lijnen, zweven, bewegen, rust en vrijheid zijn de woorden die de inspiratie waren voor dit kunstwerk. Drie meeuwen die rustig boven onze drukke gehaaste samenleving zweven, in alle rust en vrijheid. Een moment om na te denken waarom we ons zo druk maken over onbelangrijke onderwerpen en niet gewoon genieten van het leven in rust en vrijheid.” Aldus kunstenaar Marcel Timmers over zijn handgemaakte en volledig uit roestvast staal opgebouwde werk Seagulls.

In 2017 presenteerde stichting ‘Kijk! Heemskerk’ in het gemeentehuis van Heemskerk de expositie 'Staal in Beweging'. Een expositie met werken van Marcel Timmers gemaakt van verschillende soorten staal. Zeer toepasselijk aangezien Heemskerk zijn groei te danken heeft aan (de fabrikant van) staal. Na veel enthousiaste reacties van bezoekers is gekozen om Seagulls aan te kopen. De vogels, de door de wind bewegende zeemeeuwen, passen bij Heemskerk als kustgemeente. Waar beter kon dit werk staan dan in het water in een wijk waar alle straten vogelnamen hebben.

Marcel Timmers (Ridderkerk), kunstenaar en ambachtsman maakt zowel figuratieve als abstracte objecten. Vaak uitgevoerd in roestvast staal, maar combinaties met brons en Cor-tenstaal zijn geen uitzondering. De voorstellingen zijn teruggebracht naar een minimum aan lijnen en gaan terug naar de basis. Het streven is tijdloosheid, minimalisme en rust.

Opgeleid als instrumentmaker, komt Timmers bij Quooker B.V. terecht. Daar is hij betrokken bij de ontwikkeling en fabricage van de kokendwaterkraan Quooker. In deze jaren doet hij veel ervaring op met het ontwerpen en het gebruik van moderne materialen en technieken. Naast het werk is hij druk met het verzamelen van machines en gereedschappen om zijn eigen ideeën te kunnen realiseren.
In 2005 neemt hij de beslissing zijn baan op te geven en zich fulltime bezig te houden met het ontwerpen en vervaardigen van objecten.

Marcel Timmers realiseert zowel zijn eigen ontwerpen als de werken van en samen met andere kunstenaars. Zijn perfectionisme en vakmanschap resulteren in objecten en werken van zeer hoge kwaliteit en strakke afwerking. Timmers streeft ernaar unieke en tijdloze ontwerpen te creëren.