Paspoort/identiteitskaart aanvragen of verlengen
Voor het aanvragen van een identiteitskaart of paspoort of het doorgeven van verlies of diefstal, gaat u naar het gemeentehuis. De standaardprocedure duurt één week. Maak van te voren een afspraak:
De Nederlandse identiteitskaart is geldig als reisdocument binnen de EU-landen, de EER , Monaco, San Marino, Turkije en Zwitserland. Met een paspoort kunt u wereldwijd reizen.
Meenemen naar aanvraag
- Alle identiteitsbewijzen (paspoort, identiteitskaart) die in uw bezit zijn, ook als deze zijn verlopen.
- Bij vermissing van uw paspoort of identiteitskaart: rijbewijs (als u die heeft).
- Eén kleurenpasfoto die voldoet aan de eisen.
- Voor het aanvragen van een identiteitskaart is toestemming van ouders/gezaghouders nodig tot 12 jaar. Voor het aanvragen van een paspoort is tot 18 jaar toestemming nodig. Vul hiervoor digitaal het Toestemmingsformulier ouders/voogd in of neem een ingevulde geprinte versie van het Toestemmingsformulier ouders/voogd (pdf, 48 KB) mee.
Fotoautomaat in het gemeentehuis
In het gemeentehuis staat een fotoautomaat die digitaal foto's maakt. Als u een pasfoto nodig heeft voor een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart kunt u direct pasfoto's maken. Een setje van 5 pasfoto's kost € 7,00. Let op: contactloos betalen met pinpas of met €7,00 gepast contant. Voor kinderen tot 12 jaar is het advies om een foto te laten maken bij de vakfotograaf. Het komt helaas voor dat automaatfoto's van (kleine) kinderen niet voldoen aan de richtlijnen voor reisdocumenten.
Kosten 2023
Item | Kosten | Kosten met spoedtoeslag |
Paspoort vanaf 18 jaar (10 jaar geldig) | € 77,85 | € 130,85 |
Paspoort tot 18 jaar (5 jaar geldig) | € 58,85 | € 111,85 |
Identiteitskaart vanaf 18 jaar (10 jaar geldig) | € 70,30 | € 123,30 |
Identiteitskaart tot 18 jaar (5 jaar geldig) | € 37,95 | € 90,95 |
Wachttijd en spoedaanvraag
De standaardprocedure duurt één week. Heeft u het document sneller nodig, dan kan dat met een spoedprocedure. Als de aanvraag vóór 11.30 uur binnen is, kunt u de identiteitskaart meestal de volgende werkdag na 10.00 uur ophalen. Deze termijn kan echter niet gegarandeerd worden. Als de aanvraag na 11.30 uur wordt gedaan, kan het document twee werkdagen later na 10.00 uur worden afgehaald. Behalve de kosten voor het document betaalt u ook extra kosten voor de spoedprocedure.
Is uw paspoort of id-kaart gestolen of kwijt?
Meld dit dan zo snel mogelijk digitaal of als u een afspraak maakt voor een nieuw document bij de balie. Zie knoppen bovenaan de pagina. Aangeven dat uw paspoort of id-kaart kwijt of gestolen is belangrijk. Dit voorkomt misbruik van uw document.
Het melden van een vermissing van een paspoort of id-kaart is gratis. Voor een nieuwe betaalt u het reguliere tarief. Aangifte doen bij de politie is niet verplicht. Kijk voor alle actuele informatie op Rijksoverheid.nl.
U kunt een tweede Nederlands paspoort aanvragen als u veel reist voor zaken of uw beroep. Het wordt niet verstrekt voor een eenmalig bezoek of privéreizen. U moet aan een aantal voorwaarden voldoen om een tweede paspoort aan te kunnen vragen. Een tweede paspoort is 2 jaar geldig. U kunt geen derde paspoort aanvragen. Een tweede Nederlandse identiteitskaart is ook niet mogelijk.
Voorwaarden
- Uw eerste paspoort moet nog minimaal 6 maanden geldig zijn;
- U moet aantonen dat u het tweede paspoort nodig heeft. Uw gemeente, ambassade of consulaat kan u vertellen welke documenten u moet tonen.
Meenemen bij aanvraag
- Alle identiteitsbewijzen (paspoort, identiteitskaart) die in uw bezit zijn. Ook als deze zijn verlopen.
- Bij vermissing van uw paspoort of identiteitskaart: rijbewijs (als u die heeft).
- Een kleurenpasfoto die voldoet aan de eisen.
U kunt een nooddocument aanvragen via de rijksoverheid. Dit doet u als u er bijvoorbeeld op Schiphol achter komt dat uw paspoort ontbreekt en u geen tijd meer heeft om deze op te halen. Of als uw paspoort vlak voor vertrek wordt gestolen.
Het zakenpaspoort heeft meer bladzijden voor visa en reisstempels. U kunt het paspoort aanvragen als u de Nederlandse nationaliteit hebt. Dit doet u, net zoals een normaal paspoort, bij uw eigen gemeente.
Als u in het buitenland woont, kunt u bij de volgende (grens)gemeenten een nieuw paspoort of ID-kaart aanvragen:
- Oldambt;
- Enschede;
- Maastricht;
- Montferland;
- Echt-Susteren;
- Bergeijk;
- Bergen op Zoom;
- Venlo;
- Breda;
- Haarlemmermeer;
- Den Haag.
Houdt u er rekening mee dat deze aanvraag langer kan duren dan bij een reguliere aanvraag vanwege uw woonsituatie. Op de websites van deze gemeenten kunt u vinden welke documenten u moet meenemen voor het aanvragen van een nieuw reisdocument. Ook vindt u informatie over hoe u in desbetreffende gemeente een afspraak kan maken. Het is verstandig ruim op tijd de documenten aan te vragen die nodig zijn voor uw paspoort of identiteitskaart. Ook is het verstandig om de aanvraag zo te plannen dat u het document kan afhalen terwijl u nog in Nederland verblijft.