Kapberg aan de Rijksstraatweg (H35)

Adres: Rijksstraatweg 88 (hoek Duinderwalletje) (naast), 1964 LK Heemskerk
Kadastraal: D 6488

Inleiding

De kapberg is vrijstaand gelegen aan de oostzijde van de Rijksstraatweg op de hoek van het Duinderwalletje. Hij staat achter de recent herbouwde woning (nr. 88) en grenst met de achtergevel aan het Duinderwalletje. De kapberg staat sinds 1933 op de huidige plek. Een voorganger, gebouwd in 1928, stond samen met het bijbehorende woonhuis langs de toen nog relatief smalle Rijksstraatweg. In 1933 wordt de Rijksstraatweg verbreed. Het woonhuis en de kapberg worden langs de verbrede Rijksstraatweg herbouwd.
Het woonhuis is inmiddels gesloopt en vervangen door nieuwbouw. De kapberg op het achtererf is behouden gebleven.

Belangrijkste wijziging is de aanbouw aan de oostzijde van een lagere, houten loods in 1949. Deze loods, toen gebouwd voor het drogen van bloembollen, is later door een (niet beschermenswaardig) stenen exemplaar vervangen.

Beschrijving

De kapberg is opgetrokken op een vierkante plattegrond. De relatief hoog opgaande, opbouw wordt overkapt door een schilddak (stolp) dat is gedekt met gesmoorde Hollandse pannen. Op de nok staat een smeedijzeren windwijzer.
De gevels zijn bekleed met verticaal geplaatste, zwartgeteerde planken. Het basement bestaat uit rode baksteen dat in halfsteens verband is gemetseld.
De noordgevel, georiƫnteerd op de binnenplaats, heeft links in de gevel een houten, opgeklampte deur. Rechts hiervan zit een zesruits raam. De verdieping bezit een kleine hooideur.
De zij- en achtergevels zijn gesloten.
Aan de oostzijde van de kapberg zit een (niet beschermenswaardige) lagere aanbouw met zadeldak van latere datum.

Interieur
In de kapberg is de verdiepingsvloer voor de (voormalige) hooiopslag nog aanwezig.

Waardering

De kapberg op de hoek van de Rijksstraatweg en het Duinderwalletje heeft cultuurhistorische waarde als een in hoofdvorm en detaillering goed herkenbaar voorbeeld van een dergelijk historisch object. De typologie van de kapberg is kenmerkend voor de historische plattelandsbebouwing van Heemskerk en vertegenwoordigt een zeldzaam geworden karakteristiek onderdeel uit het agrarische verleden.

De kapberg is beeldbepalend gesitueerd op de hoek van de Rijksstraatweg en het Duinderwalletje.

Beschermenswaardig zijn alle in de bovenstaande beschrijving van het object omschreven onderdelen tenzij aangeduid als niet beschermenswaardig.