Herinrichting Gildenplein

• Locatie: Gildenplein en Laan van Broekpolder
  • Project: Make-over van het plein en de straat

Beschrijving en korte historie van het plan

De Laan van Broekpolder wordt als onveilig gezien. Dit komt door de onoverzichtelijke inrichting met de toren, de slinger in de weg, de bushalte en vrachtauto’s die soms stil staan. In combinatie met de snelheid van 50 kilometer per uur bij het doorgaande verkeer, is het oversteken lastig. Omwonenden vinden het plein ‘saai en onoverzichtelijk’ en ervaren overlast van hangjongeren. De torenfunctie is onduidelijk en het plein is geen verblijfplek voor spelen, zitten en ontmoeten. Tijd voor een make-over.

Participatie

In de zomer van 2020 kon u meedenken over de nieuwe inrichting van het Gildenplein. Ruim 300 inwoners dachten mee.

Aan de slag met het nieuwe ontwerp

Op 1 maart 2022 stelde het college het nieuwe ontwerp vast. In het ontwerp verwerkten we zoveel mogelijk groen. Ter hoogte van de ondergrondse parkeerkelder maken we verhoogde plantvakken. We besteden veel aandacht aan het verbeteren van de veiligheid op de Laan van Broekpolder. We verwijderen de ondergrondse containers voor het Kruidvat en verspreiden ze over het Gildenplein.

Laan van Broekpolder gaat mee met renovatie Gildenplein

Bij de Laan van Broekpolder tussen de "stadsmuren" passen we de verplichte snelheid aan van 50 naar 30 kilometer per uur. De Laan van Broekpolder krijgt hiermee een andere inrichting. Het asfalt gaat eruit en er komen straatstenen voor terug. Hiermee benadrukken we de 30 kilometer per uur inrichting.

Proces en planning

• Begin maart 2024 begonnen we met de 2e fase. Dit is de fase tussen de Ganzenveer en het Schrijverskwartier. Hier halen we het asfalt eruit en verleggen we riolering. Er komt een brede middenberm van ruim 2,50 meter. We verwachten dat dit eind juni 2024 klaar is.
  • Verkeer kan niet meer via het Schrijverskwartier naar de Citadel rijden. Fietsers kunnen een korte omleiding volgen.
  • Als laatste volgt fase 3. Dit is het gedeelte Laan van Broekpolder tussen de Weergang en het Weverskwartier. Meer informatie over de planning delen we via de BouwApp.

Updates over het project ontvangen? Download de Heemskerk BouwApp of kijk op debouw.app.nl.

Vragen of opmerkingen?

Bel op werkdagen naar 14 0251. Of mail a.c.m.peijnenburg@heemskerk.nl.