Huidige situatie Schrijversbuurt.

Schrijversbuurt

• Locatie: De Schrijversbuurt is onderdeel van de wijk Poelenburg. Het gaat om het gebied tussen de Maerelaan, Laan van Assumburg, Constantijn Huijgensstraat, Van Lennepstraat en Ten Katestraat
  • Aantal woningen: ongeveer 260, die tussen 1956 en 1961 zijn gebouwd

Korte beschrijving van het project

De Schrijversbuurt is een wijk uit de jaren '50. De buurt is inmiddels verouderd en verdient een opfrisbeurt. We kijken samen met Woonopmaat naar de mogelijkheden om de wijk te vernieuwen en te verduurzamen. Ook kijken we of er plek is voor meer woningen. De flats aan de van Lennepstraat worden eind 2024 gesloopt.

Woonopmaat is eigenaar van deze sociale huurwoningen. Op de plek van de flats zorgen we voor meer betaalbare woningen, vooral voor jongeren, starters en ouderen. Er komt een goede mix van eengezinswoningen, doorstroomwoningen, zorgwoningen en levensloopbestendige woningen. Met levensloopbestendige bedoelen we dat het een wijk wordt waar u binnen het gebied kunt verhuizen naar een woning die bij de fase van uw leven past. De mix van verschillende woningen versterkt de sociale samenhang in de wijk. Ook pakken we de openbare ruimte aan. We geven hierbij aandacht aan groen, klimaatbestendig zijn en hergebruik.

Participatie

Voor dit herstructureringsproject is de stedenbouwkundige visie inmiddels afgerond. Deze visie geeft een beeld van wat er mogelijk is in het gebied. Woonopmaat richtte hiervoor een klankbordgroep op van bewoners en omwonenden. Zij praten en denken mee over de ontwikkelingen in het gebied en het opstellen van de stedenbouwkundige visie. Dat noemen we co-creatie.

Proces en planning

• Q1 2024: Afronding stedenbouwkundige visie.
  • Q2 2024: Besluit over stedenbouwkundige visie.
  • Q4 2024: Sloop flats aan de van Lennepstraat.

Woonopmaat deelt meer info over dit project.

Contactpersoon Woonopmaat

Ciska Smit, projectleider Bewonersbetrokkenheid