Geldzorgen
Heeft u te weinig geld of geldzorgen? Dan kunt u ons om hulp vragen. Samen met u kijken we wat er mogelijk is. Dat doen we gratis. Ook als u schulden heeft. Maak een online melding bij ons. Gedaan? Binnen 3 werkdagen neemt een medewerker van ons contact met u op.
Heeft u hulp nodig bij uw online aanvraag?
- Bel de schuldhulpverlening via 14 0251.
- Of kom langs op het Serviceplein Heemskerk. Hier helpt een medewerker u met de aanvraag.
Ik zoek hulp bij
Kunt u de energierekening niet meer betalen? Meldde u zich bij schuldhulpverlening door dreigende afsluiting van energie? Dan is het noodfonds schuldhulpverlening er voor u. Het noodfonds kan helpen om een (aan)betaling te doen. Hiermee voorkomen we samen met het noodfonds dat gas en elektriciteit bij u wordt afgesloten.
Hoe werkt het?
We kijken eerst of u de kosten op een andere manier kunt betalen. Bijvoorbeeld met de:
- Energietoeslag.
- Bijzondere bijstand.
We zetten het noodfonds in bij bijzondere situaties als een andere manier niet kan. Het noodfonds springt bij door een (aan)betaling te doen. Zo gaan we het afsluiten of onoplosbare schuldproblemen tegen.
Voor wie is het noodfonds?
- Huishoudens die in de problemen komen door energiekosten. Hoeveel u verdient staat hier los van.
- Inwoners die anders in de schuldhulpverlening dreigen te komen. Deze groep nemen we op in een preventief traject. Dit is altijd maatwerk. Waarbij bijzondere bijstand voorgaat.
- Inwoners die op dit moment in een traject schuldhulpverlening zitten. Als diegene de betalingsverplichtingen van energiekosten niet meer kan nakomen. Omdat ze geen of onvoldoende ruimte hebben op basis van het vrij te laten bedrag (VLTB).
Hoe kom ik in aanmerking?
- Bel schuldhulpverlening via 14 0251.
- Kom langs op het Serviceplein Heemskerk.
Sommige rekeningen kunnen niet blijven liggen. Zoals de rekeningen voor uw huur, energie, zorgverzekering of drinkwater. Gebeurt dit toch? Dan heeft u een betalingsachterstand.
Een betalingsachterstand kan al snel oplopen tot een grote schuld. Daarom krijgen we als gemeente bericht als u achterloopt met betalen. We willen u dan zo snel mogelijk helpen. Zodat u niet in grote geldproblemen terechtkomt. We noemen dit Vroegsignalering.
Hoe werkt dit?
Betaalt u geen rekening voor uw huur, energie, zorgverzekering of drinkwater? Hiervan krijgen we een seintje. Bijvoorbeeld van het energiebedrijf. We zoeken dan contact met u. Via telefoon, brief, e-mail. Of met een huisbezoek.
Samen met u bespreken we of hulp nodig is en welke hulp het beste past. Dit aanbod is altijd vrijwillig, gratis en vrijblijvend. We gaan graag met u in gesprek. We kijken naar de oorzaak van uw betalingsachterstand. En we denken mee over een oplossing.
Voordelen van hulp vragen
- U komt te weten of u recht heeft op toeslagen of voorzieningen.
- U krijgt haalbare regelingen met uw schuldeisers of uitstel van betaling.
- Uw betalingsachterstand wordt niet groter maar steeds kleiner. Tot u geen schuld meer heeft.
Alleen noodzakelijke gegevens
Vroegsignalering is sinds 1 januari 2021 landelijk verplicht. Zowel gemeenten als de woningcorporaties, energiebedrijven, zorgverzekeraars en drinkwaterbedrijven moeten zich hieraan houden. Het doorgeven van gegevens gebeurt via een beveiligde databank.
Daarin staan alleen de noodzakelijke gegevens. Alleen uw gemeente ontvangt deze gegevens. Wilt u niet dat wij uw gegevens ontvangen? Geef dat aan bij uw woningcorporatie, energiebedrijf, zorgverzekeraar en/of drinkwaterbedrijf. Ook als de gemeente u hulp aanbiedt. Geef aan of u onze hulp wel of niet wilt.
Kreeg u een aankondiging met daarop de datum:
- Van de ontruiming van uw woning?
- Dat uw gas, water of licht wordt afgesloten?
- Dat uw inboedel openbaar verkocht wordt?
Neem direct contact op met schuldhulpverlening. Bel 14 0251. Of kom langs op het Serviceplein Heemskerk. Geef duidelijk aan dat het om een crisissituatie gaat. Neem de aankondiging mee.
Heeft een deurwaarder beslag gelegd op uw inkomen? Komt u daardoor niet meer bij uw geld? Kom dan langs op het Serviceplein Heemskerk. Een medewerker zorgt er dan voor dat u hulp krijgt bij het controleren of de juiste beslagvrije voet is toegepast.
De beslagvrije voet is het bedrag dat u moet overhouden om de kosten van uw levensonderhoud te kunnen betalen. Klopt de beslagvrije voet niet? Dan krijgt u hulp bij het contact opnemen met de deurwaarder.
Kunt u tijdelijk uw geldzaken niet zelf doen? Kom langs bij het Serviceplein Heemskerk. Samen met u schatten we dan in wat u nodig heeft.
We bieden verschillende vormen van budgetbeheer aan. Humanitas doet dit voor ons. U kunt ook terecht bij andere budgetbeheerders. Die staan geregistreerd bij een branchevereniging.
Is het budgetbeheer in uw situatie nodig en passend? Maar heeft u niet genoeg geld om de kosten hiervoor zelf te kunnen betalen? Dan betalen wij de kosten hiervoor.
Door de toeslagenaffaire kwamen veel gezinnen in grote geldproblemen. Ook in Heemskerk. Heeft u schade door de toeslagenaffaire? Dan komt u in aanmerking voor de herstelregeling van de Belastingdienst. Ook helpen we u graag.
Melden bij de Belastingdienst
Heeft u schade door de toeslagenaffaire? En heeft u zich nog niet gemeld bij de Belastingdienst? Doe dit alsnog. Aanmelden kan telefonisch. Bel 0800 2 358 358 (gratis). Of maak een terugbelafspraak. Bij de Belastingdienst leest u meer over het aanmelden.
Regelingen
Ouders die gedupeerd zijn met kinderopvangtoeslag hebben recht op herstel. Daarvoor bestaan verschillende regelingen. Zoals:
- Catshuisregeling Kinderopvangtoeslag:
Alle gedupeerde ouders krijgen zo snel mogelijk € 30.000. Meer informatie over de Catshuisregeling? Ga naar de Belastingdienst.
- Kindregeling:
Een herstelregeling bedoeld als steun in de rug voor kinderen en jongeren van gedupeerde ouders. Meer over de kindregeling? Ga naar de Belastingdienst.
Vind meer informatie over alle regelingen voor gedupeerde ouders rondom toeslagenaffaire.
Private schulden oplossen
Kreeg u door de toeslagenaffaire private schulden? Bijvoorbeeld schulden bij de energiemaatschappij, webwinkels of andere niet overheden. Geef ze door aan het loket private schulden. Dat kan digitaal (met DigiD) of per post.
Het loket private schulden is ingericht door Sociale Banken Nederland (SBN). SBN betaalt uw schulden rechtstreeks aan de schuldeiser.
Hulp van de gemeente?
Bij uw aanmelding vraagt de Belastingdienst of u hulp van ons wilt. Bijvoorbeeld op het gebied van geldzaken, gezondheid, werk, uw gezin of wonen. Wilt u dat? Dan geeft de Belastingdienst uw gegevens door aan ons. Daarna nemen we contact met u op.
U kunt ook zelf contact met ons opnemen. Stuur een e-mail naar: hersteloperatietoeslagen@heemskerk.nl Of bel 14 0251. Krijgt u geen contact? Bel dan 0251 256 777. Wij helpen u graag. Zoals hulp bij contact met de Belastingdienst, hulp aan uw gezin of een luisterend oor.
Ik wil zelf aan de slag
- Nibud is er voor inzicht in geldzaken.
- Op Startpunt geldzaken maakt u uw eigen geldplan om uw geldzaken in balans te krijgen en houden. Hiervoor werken we samen met Nibud
- MET Heemskerk biedt hulp bij geldproblemen.
- Instituut voor Midden- en Kleinbedrijf (IMK) helpt ondernemers met online oplossingen.
- Zelf je schuld regelen helpt bij schulden die nog niet zo hoog zijn.
- Toeslagen de Belastingdienst berekent op welke toeslagen u recht hebt.
- Controleer online of de juiste beslagvrije voet is toegepast.